بایگانی مدارک هویتی مشتریان در دفترپیشخوان غیرقانونی است
شهرام حیشاد، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری اعلام کرد: دفاتر پیشخوان خدمات حق بایگانی مدارک هویتی مشتیان را ندارند و این کار غیر قانونی است و در صورت مشاهده با آنها براساس مصوبه «اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی» برخورد میشود.
شهرام حیشاد در ادامه افزود: ارائه برخی خدمات مانند خرید، نقل و انتقال مالکیت سیمکارت اپراتورهای همراه، خدمات سپردهگذاری (سجام) و ... نیاز به حضور مشتری در دفاتر پیشخوان دارد و احراز هویت مشتریان الزامی است و دفاتر پیشخوان نباید تنها به دریافت مدارک هویتی افراد اکتفا کنند. از دلایل اظهارات حیشاد میتوان به مشکلات ایجاد شده در طرح رجیستری و ثبت گوشیهای قاچاق که با ثبت و فعالسازی سیمکارت در دفاتر پیشخوان صورت گرفته دانست.
در راستای حمایت از حقوق مصرفکننده علاوه بر بازرسی و کنترلهای دورهای و نامحسوس رگولاتوری، کمیتههای استانی رسیدگی به تخلفات نیز ملزم هستند تخلفات مربوط به عدم احراز هویت مشترک را در کوتاهترین زمان بررسی و رسیدگی کنند.
برخی از کارکنان دفاتر پیشخوان در خرید و فروش پاسپورت و ثبت سیمکارتها و... دخالت داشته و سو استفادههایی را انجام دادهاند. کارشناسان بر این باور هستند که تمامی اپراتورهای کشور میتوانند به طور واحد یک لیست سیاه از این نمایندگان داشته باشند تا با عدم همکاری با آنها، از رخ دادن این قبیل اتفاقات جلوگیری نمایند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری افزود: در صورت مشاهده اولین تخلف دفاتر پیشخوان در زمینه احراز هویت مشتری، پرونده و مستندات تخلف به کمیته رسیدگی تخلفات استانی ارجاع داده میشود و کمیتههای رسیدگی به تخلفات استانی موظف هستند در کوتاهترین زمان و خارج از نوبت به این تخلفات رسیدگی کنند.