متخلفان حوزه پیامکهای تبلیغاتی جریمه میشوند
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، براساس اعلام معاون امور پستی رگولاتوری با تخلفات در حوزه پیامکهای تبلیغاتی مخالفت میشود زیرا این موضوع از چند ماه گذشته در اولویت بررسی سازمان قرار گرفته و جرایم به کمیته رسیدگی به تخلفات اعلام شده است.
او در ادامه تاکید کرد که هر هفته به طور مداوم این مسائل بررسی و رسیدگی میشوند. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجید حقی، در گفتوگویی پیرامونی جهت پیگیری سازمان تنظیم برای مقابله با پیامکهای تبلیغاتی مزاحم بیان کرد: «در رابطه با موضوع پیامکهای انبوه سامانهای به نام ستاره هشتصد مربع (#800*) داریم که در قالب USSD و کد ارسال میشود و در اپلیکیشن اپراتورهای همراه هم به این موضوع شباهت دارد و کاربران این امکان را دارند تا پیامکهای تبلیغاتی را مسدود کنند».
همچنین حقی در ادامه صحبتهایش گفت: «تعدادی از مشترکان تاکنون این کار را انجام دادهاند و ما هم به عنوان رگولاتور لیست آنها را اعلام کردیم و در اختیار دیگر اپراتورهایی که کاربران نزد آنها سیمکارت دارند قرار دادهایم.
این کار به این منظور انجام شد تا زمانی که یک فرد در اپراتور جهت مسدود سازی پیامکهای تبلیغاتی درخواست را صادر کرد به طور خودکار ارسال پیامکهای تبلیغاتی در دیگر اپراتورهایی که او مشترک آنها است نیز توقف پیدا کند.
درخواست مجید حقی از مردم این بود که در جایی که ضرورت ندارد شماره خود را ارائه ندهند. او همین موضوع را دلیلی جهت رفع بخشی از این مزاحمتها دانست. همچنین در ادامه صحبتهایش گفت: «گاهی پیامکهای اطلاع رسانی نیز موجب نارضایتی و ناراحتی کاربران میشوند اما بعضی از این پیامکها برای کاربران ضروری است و خود کاربران درخواست دادند که این پیامکها برایشان ارسال شود اما در بعضی مواقع تعدادی از کسب و کارها از این فضا سوء استفاده میکنند و دریافت شماره از مشتریان خود را مبتنی بر این مفهوم میگذارند که خود مشترکان درخواست کننده دریافت پیامک اطلاع رسانی هستند».
او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که: «علاوه بر اپراتورها جلساتی با تولیدکنندگان محتوا نیز به عنوان بازیگران این بخش داشتهایم و تلاش کردهایم تا جایی که امکان دارد همه بازیگران همکاری لازم را با ما داشته باشند، از طرفی دیگر تعدادی از تخلفات CPها را که مجوز آنها توسط وزارت ارشاد داده شده را به این وزارتخانه معرفی کردهایم تا مورد پیگیری قرار بگیرند و با آنها برخورد کنند و برای اپراتورها سامانه ستاره 800 مربع (#800*) را به صورت یکپارچه تکلیف کردهایم تا مبنای عدم ارسال پیامکهای تبلیغاتی باشد».
با نگاهی به برخوردهای قبلی وزارت ارتباطات تقریبا میتوان گفت از نیمه دوم دهه 90 یعنی از سال 956 به بعد بود که استفاده از پیامک در سیستم بازاریابی جایی پیدا کرد؛ این اتفاق نارضایتی عمومی را به دنبال داشت.
در دولت دوازدهم وزارت ارتباطات تلاش کرد تا طی اقداماتی از ارسال این حجم از پیامکها جلوگیری کند. در راستای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی و از اواخر سال 1396 سامانه ستاره هشتصد مربع (#800*) جهت مسدود سازی و لغو پیامک تبلیغاتی اپراتورها در دسترس کاربران قرار گرفت.
کاربران با شمارهگیری این کد میتوانستند از شر پیامهای مزاحم خلاص شوند. حدود یک سال بعد و در آبانماه سال 1397 رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی اعلام کرد که در سامانه ستاره هشتصد مربع (#800*) بالغ بر 30 میلیون نفر درخواست دادن تا دریافت پیامک تبلیغاتی نیز قطع شود و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار گرفتهاند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود؛ اما این گونه به نظر میرسد که درحال حاضر این سامانه کارایی خود را از دست داده است.
پیشتر مجید حقی در رابطه با این موضوع گفته بود مشترکانی که از ارسال پیامکهای انبوه رضایت ندارند نیز میتوانند به سامانه «ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوری» مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برسانند.
وعدهای که معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری داده است این است که سازمان شکایاتها را بررسی میکند و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت نتیجه را اعلام میکند.
اگر مجددا تخلف تکرار شد موارد به کمیته تخلفات رگولاتوری ارجاع داده میشود و براساس مقررات با متخلفان برخورد میشود. اما قطع شدن این پیامکها را در نهایت شاید بتوان یکی از حقوق هر مشتری دانست. مطالبه این حق تلاشی از سمت سازمان مربوط و واحدهای اقتصادی است.