چگونه متخصص خرید موبایل شویم

چگونه متخصص خرید موبایل شویم

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه اطلاعاتی برای تبدیل‌شدن به یک متخصص خرید موبایل لازم است بدانید تا از پرداختن هزینه‌های اضافی، اتلاف وقت و دیگر هزینه‌ها جلوگیری شود...

خرید موبایل

شاید پیش از این فکر کنید که چه نیازی است تا نسبت به خرید موبایل، تخصصی داشته باشیم؛ ما تنها می‌توانیم به یک دلیل مهم بسنده کنیم. آن‌هم اینکه: «شما لایق بهترین‌ها هستید». پس اگر هنوز فکر می‌کنید که لازم نیست تغییری بزرگ در نوع خرید خود انجام بدهید، بهتر است این صفحه را ترک کنید. همان‌طور که همه می‌دانیم: «یک‌شبه ره صدساله رفتن» امروزه عملاً تبدیل به امری نسبتاً ممکن شده است. این موضوع نیز مرهون پیشرفت‌های روزافزون کسانی است که ره صدسالۀ خود را طی کردند و نتایج آن را در اختیارمان گذاشته‌اند.

در این مقاله نیز ما می‌خواهیم تجربۀ این ره چندین‌سالۀ خود در زمینۀ خرید موبایل را به شما منتقل کنیم. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای متخصص ‌شدن در هر زمینه‌ای ازجمله گوشی موبایل، دارا بودن اعتمادبه‌نفس است و بخشی از اعتمادبه‌نفس ریشه در دانش و تجربه دارد. دانشی که در این مقاله در اختیار شما گذاشته شده است طبیعتاً نیاز به تجربه نیز دارد؛ اما تمامی نکات به صورتی ذکر شده‌اند که جنبۀ کاربردیِ آن‌ها بیشترآشکار باشد و از قالب یک نوشتۀ صرفاً خواندنی درآمده باشد. با ما همراه باشید.

همان‌طور که شما خود را برای رقابتی مهم از پیش آماده می‌کنید، برای خرید موبایل نیز بایستی پیش از شروع به ورود به فروشگاه موبایل و پرس‌و‌جو دربارۀ برندها، مدل‎ها و قیمت‌های مختلف، اطلاعاتی کلیدی را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را در ذهن داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در زمان خرید موبایل بایستی به آن توجه کرد، «عملکرد گوشی موبایل در بخش‌های پردازنده و رَم» آن است.

عملکرد گوشی موبایل در قسمت‌های پردازنده و رَم

پردازندۀ موبایل که همچنین با نام دیگر «چیپ‌سِت» شناخته می‌شود، بخشی است که تقریباً در مورد همۀ عملکردهای موبایل مسئول است. اساساً این قسمت، مغزِ سیستم موبایل شما محسوب می‌شود و به دلیل اینکه اکثر این پردازنده‌ها به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز شده‌اند، باعث شده‌اند تا امروزه به تلفن‌های همراه بگوییم: «تلفن همراه هوشمند». یک پردازندۀ قدرتمند، قادر است نه‌تنها عملکرد یکپارچۀ گوشی موبایل شما را فراهم کند بلکه ‌می‌تواند فاکتورهای دیگر را نیز تقویت کند. یک نمونۀ آن تقویت پردازش تصویر است.

شاید شما امکان انتخاب نوع چیپست پیاده شده بر روی دستگاه خود را نداشته باشید اما می‌توانید در زمان خرید موبایل، مدلی را انتخاب کنید که از پردازندۀ قوی برخوردار باشد؛ بنابراین پیش از‌ خرید موبایل لازم است تا نسبت به جستجوی انواع پردازنده‌ها متناسب با بودجۀ خود بپردازید و مشخصات آن‌ها را به همراه نظرات و تجربیاتِ شخصی دیگران مطالعه کنید.

نکات مهم دربارۀ رَم گوشی موبایل

رَم به حافظۀ سیستمی اشاره دارد که موبایل برای نگهداری داده‌های اَپلیکیشن‌های فعال از آن استفاده می‌کند. بخشی از رَم گوشی موبایل شما همیشه توسط سیستم‌عامل در حال مصرف است تا به عملکرد آن ادامه دهد. داشتن رم کافی به شما این امکان را می‌دهد تا تعداد بیشتری از برنامه‌ها را اجرا کنید. اگر میزان استفادۀ شما از موبایل آن‌قدر سبک و کم است که فقط از تلفن خود برای تماس، پیام کوتاه، اپلیکیشن‌هایی مثل WhatsApp و جستجو در اینترنت استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید با تلفن همراهی با رم 3 یا 4 گیگابایتی کنار بیایید؛ اما از آنجایی که امروزه دایرۀ نرم‌افزارهای ارتباطی گسترده‌تر شده است، لازم است تا اپلیکیشن‌های بیشتری را بر روی گوشی موبایل خود نصب و استفاده کنید؛ لذا حداقل رم مورد نظر شما بایستی 4 گیگابایتی باشد.

سیستم عامل

انتخاب نوع سیستم عامل

در زمان خرید موبایل، توجه به این موضوع شما را به دو گزینۀ بزرگ ختم می‌کند: 
1-اندروید
2-iOS
این انتخاب در واقع پیچیده‌تر از آن است که فکرش را بکنید زیرا هردوی این سیستم‌عامل‌ها لیستِ بلندبالایی از مزایا و معایب را دارند. اگر شما کاربری هستید که از یک سیستم‌عامل ساده اما قدرتمندی لذت می‌برید که به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود و پشتیبانیِ طولانی‌مدت‌تری دارد، iOS می‌تواند همان سیستم‌عاملی باشد که به دنبالش هستید. در غیراین‌صورت، گزینۀ اندروید انتخابِ خوبِ شما خواهد بود. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اندروید نیز تقریباً به‌ همان میزان قدرتمند است اما میزان سادگیِ آن کمتر است. اگرچه که نسخه‌های فعلیِ اندروید ساده‌تر از نسخه‌های ابتداییِ آن (مانند نسخۀ 2.2 و 2.3) شده ‌است. در صورتی‌که لازم می‌دانید تا اطلاعات بیشتری راجع به اندروید داشته باشید، می‌توانید از موبایل‌کمک، کمک بگیرید و در قسمت آموزش اندروید، به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

رابط کاربری مناسب

پیش از خرید موبایل باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از انواع گوشی موبایل با پوسته یا رابط کاربری اختصاصی خود بر بستر اندروید عرضه می‌شوند. برای مثال: رابط کاربری UI 2 در سامسونگ، پیشرفتی جهشی نسبت به TouchWiz داشته است و یا MIUI در گوشی موبایل شیائومی که به‌خوبی بهینه‌سازی شده است. به یاد داشته باشید قبل از خرید موبایل رابط کاربری آن را امتحان کنید و ببینید که آیا برای شما مناسب است یا نه.

یک صفحه نمایش خوب

این‌طور به نظر می‌رسد اندازۀ نمایشگر موبایل‌های هوشمند دائماً در حال افزایش است و به طور مداوم از آن‌چه که انتظار داریم، بزرگ‌تر می‌شوند. آن‌ها با صفحه نمایش‌هایی تا 6.9 اینچ به قلمروی «فبلت» دست پیدا کرده‌اند! اگرچه در این دوره زمانه که استفاده از محتواهای مختلف به‌صورت فزاینده‌ای افزایش دارد، این موضوع ممکن است چندان چیز بدی نباشد. پیشنهاد ما به شما، خرید موبایل با اندازۀ حداقل 5.7 اینچ است تا بتوانید به‌راحتی از رسانه‌های تصویریِ مختلف و حتی بازی‌ها استفاده کنید.

یک صفحه نمایش خوب

انواع نمایشگرهای موبایل

صفحه‌های نمایش گوشی موبایل به دو دستۀ کلیِ نمایشگرهای LCD و AMOLED بخش می‌شوند. نمایشگرهای AMOLED انواع مختلفی مانند OLED یا Super AMOLED دارند. این نمایشگرها دارای کنتراست بهتر و رنگِ‌ سیاهِ تیره‌تری هستند. نمایشگرهای موبایل AMOLED همچنین به صرفه‌جویی در مصرف باتری کمک می‌کنند زیرا برای نمایش رنگ سیاه، تمام پیکسل‌های سیاهِ گوشی را خاموش می‌کنند تا «سیاه واقعی» را نشان دهند.

در مرحلۀ بعدی خرید موبایل، شما با وضوح‌های مختلفی مانند Full HD، Full HD+، Quad HD سروکار دارید. در حالی‌که QHD تصاویر واضح‌تری را ارائه می‌دهد، تفاوت بین FHD و QHD چندان تکان‌دهنده نیست، به خصوص برای کسانی که چشم خود را برای دیدن تصاویر باکیفیت عادت نداده‌اند.

نکتۀ مهم: هیچ‌گاه خرید و نصب محافظ نمایشگر (گلس موبایل) را حتی یک‌ساعت به تعویق نیاندازید چرا که عواقب آن، بسیار پرهزینه‌تر از خود گلس خواهند بود. با این وجود اگر بر اثر حادثه‌ای نمایشگر شما شکست، شما ‌می‌توانید موضوع را با کارشناسانِ موبایل‌کمک در میان بگذارید تا آن‌ها در اسرع وقت و در هرجایی از تهران که باشید، به کمک شما بیایند.

میزان مناسب فضای ذخیره

استاندارد فعلی در مدل‌های میان‌رده‌ 64 گیگابایت و پرچم‌داران 128 تا 512 گیگابایت است. به لطف فناوری‌های جدید، ما قابلیت این را داریم تا تمامیِ اطلاعات مورد نیاز خود را از گوشی پیشین به موبایل جدید بارگذاری کنیم؛ بنابراین وجود فضای ذخیره‌سازی کافی، بسیار ضروری است. توصیه می‌کنیم که در زمان خرید موبایل، مدلی را انتخاب کنید که فضای ذخیره‌سازیِ آن زیر 128 گیگابایت نباشد زیرا فضای کافی برای اصطلاحاً «تنفسِ گوشی» و همچنین برای نگهداری اطلاعات و بارگیری برنامه‌های شما فراهم می‌کند. اکثر مدل‌های گوشی موبایل امروزه دارای قابلیت ارتقای فضای حافظه هستند که می‌توانید از مموری‌کاردها برای این‌کار استفاده کنید؛ اما بهتر است که پیش از خرید موبایل، از وجود این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

دقت به دیگر نکات

از جمله مهم‌ترین ویژگی بعدی یک موبایل که باید آن را چک کنید، میزان ظرفیت باتری است. بهتر است اگر چندان مصرف بالایی ندارید، از یک گوشی موبایل با ظرفیت باتری حداقل 4000 میلی‌آمپرساعتی استفاده کنید و در صورتی که مصرف‌کنندۀ سنگینی هستید، حداقل ظرفیت باتری موبایل شما باید 5000 میلی‌آمپرساعت باشد.

مورد دیگری که می‌توان آن را به عنوان عامل توجیه‌کنندۀ قیمت گوشی موبایل دانست، دوربین آن است. اگرچه اخیراً ماژول‌های چندگانه دیگر عادی شده است و موبایل‌هایی با فقط یک دوربین عقب نادر هستند، باید بدانید که میزان هرچه‌بالاترِ مگاپیکسلِ این دوربین‌ها به معنای آن نیست که کیفیت تصویر آن‌ها نیز بالا است. در برخی از موبایل‌های میان‌رده نیز برخی از دوربین‌ها فقط برای بالابردن تعداد آن‌ها است و عملاً کاراییِ دلخواهی ندارند.
موارد متفرقه‌ای را باید در نظر بگیرید:

شارژ بی‌سیم
حالت بازی
حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره
نسخۀ بلوتوث
دو سیم‌کارته‌ بودن گوشی موبایل
شارژ بی‌سیم معکوس
بلندگوهای استریو
NFC
Wi-Fi دو بانده

با در نظر گرفتن تمامیِ نکات این مقاله، شما از این پس می‌توانید خود را به عنوان یک متخصص خرید موبایل بشناسید؛ اگرچه بهتر است پیش از آن، به جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر و وسیع‌تری بپردازید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید