گزارش عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1401
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، انتشار خلاصهای از اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت طی یک سال اخیر، نشان دهنده بالا رفتن سطح سرعت و کیفیت اینترنت بینالملل، کاهش چشمگیر مشکلات کاربران در دسترسی به سرویسهای مورد استفادهشان در فضای مجازی، حمایت از افزایش تولید ترافیک داخلی و جذب نیروی انسانی مومن و کارآمد است. چکیدهی این گزارش صرفاً نشان دهنده دستاوردهای این شرکت بوده و این احتمال وجود دارد که آمارهای دقیقتر طی گزارشی تفصیلی منتشر خواهد شد.
در سال 1401 شرکت ارتباطات زیرساخت چکیدهای از اقدامات و عملکرد اجرایی خود را منتشر کرده که بهصورت خلاصه آنها را بیان کرده و فاقد هرگونه اعداد و ارقام آماری حائز اهمیت است.
شرکت ارتباطات زیرساخت در بحث توسعه نیروی انسانی، جذب نیروی کارآمد، متخصص و مومن را در دستور کار خود قرار داده است. در رابطه با همین موضوع در سال 1401 مقدمات جذب 117 نیروی انسانی در قالب آزمون استخدامی فراهم شده است و این اقدام مهم و موثر در خرداد ماه سال 1402 عملی خواهد شد.
شرکت ارتباطات زیر ساخت ادعا میکند که در سال گذشته ظرفیت فعال اینترنت بینالملل 50 درصد افزایش یافته. این موضوع درحالی است که همچنان افراد زیادی در رابطه با کیفیت و سرعت اینترنت راضی نیستند.
از ابتدای دولت سیزدهم افزایش ظرفیت پهنای باند بینالملل محل مناقشه بود و در نیمه دوم سال 1400 چندین بارعدم افزایش ظرفیت بهعنوان عامل اصلی کندی سرعت اینترنت مطرح شده است.
بهعنوان مثال، اواسط مهرماه 1400 رئیس هیئت مدیره شاتل در گفتوگویی اعلام کرد که ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور هیچ افزایشی نداشته و همین موضوع موجب کاهش کیفیت اینترنت شده است؛ موضوعی که بارها و بارها از سوی دولتمردان رد شد.
ازجمله اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای توسعه اینترنت میتوان به استقرار سامانه DDos داخلی بر بستر IGW (توسعه شبکه دیتای بینالملل)، خودکفایی در تعمیر کابلهای دریایی و رفع مشکل قطعیهای طولانی مدت لینکهای بینالملی، تهیه و اجرای الزامات فنی اتصال امن به IGW و آغاز توسعه شبکه IGW به ظرفیت سه ترابیت بر ثانیه و تکمیل در سال 1402 اشاره کرد.
اینترنتی که البته تقسیم آن به داخلی و بینالملل محلی از اعراب ندارد؛ چرا که آنچه اینترنت خوانده میشود، اتصال به شبکههای جهانی است و وزیر ارتباطات بارها از اینترنت به عنوان «هوا» نام برده که همه از آن بهرهمند بوده و استفاده میکنند.
دو اقدامی که این شرکت در راستای تحقق افزایش 100 درصدی شبکه انتقال نسبت به ابتدای دولت سیزدهم مدنظر قرار داده است عبارت است از: نخست افزایش ظرفیت 20 ترابیت بر ثانیه با استفاده از توانمندی داخل که بخشی از آن در سال 1401 بهرهبرداری شد و اقدام بعدی نیز افزایش 15 ترابیت بر ثانیه شبکه موجود است که از ابتدای شهریورماه 1400 کلید خورده و پیشبینی شده تا انتهای سال 1402 محقق شود.
حمایت از پیامرسانها
از جمله اقدامات مهمی که در دستور کار وزارت ارتباطات و زیر مجموعههای آن قرار داشته است، حمایت از پلتفرمهای بومی بوده، اما از نیمه دوم سال 1401 و با فیلتر شدن واتساپ و اینستاگرام، این حمایتها به طور جدیتری دنبال میشود.
شرکت ارتباطات زیرساخت در رابطه با رشد قدرت و توان پیامرسانها در پاسخگویی به نیاز مردم، خدمات ابری زیرساخت شامل فضای ذخیرهسازی، سرورها و… را به تعدادی از پیامرسانها ارائه کرده است.
خدمات Co-location، ارائه پهنای باند، زیرساخت ابری به پیامرسانها و ارائه سرویس call-Out از دیگر اقدامات حمایتی این شرکت بود. البته اکنون سرویس تماس صوتی (Call Out) بهصورت گسترده به مرحله اجرا نرسیده و تنها یک پیامرسان در ایام اربعین این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داد. در این نوع قابلیت تماس، کاربران پیامرسانها میتوانند با مشترکین اپراتورها تماس برقرار کنند و دیگر این ضرورت وجود ندارد که دو طرف تماس، پیامرسان مشابه یکدیگر داشته باشند.
رادار بازی به 7 میلیون کاربر رسید
از دیگر اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت طی یک سال گذشته میتوانیم به کاهش مشکلات کاربران در دسترسی به سرویسهای موردنیازشان در فضای مجازی اشاره کنیم.
با توجه به اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، سرویس رادار بازی که برای کاهش پینگ سرویس رادار بازی که برای کاهش پینگ بازیها راهاندازی شده بود، تا ابتدای سال 1402 به بیش از 7 میلیون کاربر دست یافته است؛ سرویسی که وزیر ارتباطات مدعی شده بود در کمتر از 24 ساعت، توسط 5 میلیون کاربر مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین سرویس 403 که برای تسهیل دسترسی به سایتهای خارجی راهاندازی شده، تا ابتدای سال 1402 بیش از 300 هزار کاربر داشته است. همچنین زارعپور اعلام کرد، 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار گرفته تا سایتهایی که دانش پژوهان، برنامهنویسان و بهطور کلی همه مردم ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم کردهاند، در دسترس قرار گیرند. اما برنامهنویسان مختلفی باور دارند که سرویس 403 راهگشای مشکلات آنها نیست و اختلالاتی که اکنون در شبکه مانع از پیشرفت و توسعه کاربردی کار آنها میشود.
اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت برای کاهش وابستگی به خدمات خارجی
یکی از اهداف سال 1401 وزارت ارتباطات توسعه 60 درصدی شبکه ملی اطلاعات بود که بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، میزان پیشرفت این پروژه تا پایان سال گذشته 57 درصد بوده است. شرکت ارتباطات زیرساخت ادعا میکند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقشی بیش از 68 درصدی در تحقق این هدف بازی کرده است.
همان گونه که در گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است، برای کاهش وابستگی به خدمات خارجی و توسعه شبکه ملی اطلاعات، افتتاح پروژه NTP در 6 استان و برگزاری رزمایش پایداری آن، بهرهبرداری از پروژه DNS در 65 درصد اپراتورها و آغاز پروژه پشتیبان با هدف تکمیل در سال 1402، ارائه سرویس DDos به زیرساختهای حساس و حیاتی و ابلاغ و اجرای الزامات مقامسازی اپراتورها در برابر حملات صورت گرفته است.
در راستای حمایت از افزایش تولید ترافیک داخل، بهبود کیفیت و سرعت و کاهش هزینهها، توسعه مرکز تبادل ترافیک IXP در دستور کار این نهاد قرار داشت.
در رابطه با همین موضوع نیز طی سال گذشته نقاط حضور IXP در 5 استان فعال شده و برای حضور در سه استان دیگر تا پایان سال 1402 برنامهریزی شده است؛ اقدامی که موجب شکسته شدن رکورد ترافیک IXP به بیش از 4.2 ترابیت بر ثانیه و کل ترافیک داخلی به 6.5 ترابیت بر ثانیه شد. هرچند وبسایت عمومی این IXP در استان تهران که در دسترس کاربران قرار داشت در سال گذشته از دسترس خارج شد و عملا امکان رصد مسیر توسعه و پشرفت آن توسط کاربران وجود ندارد. همچنین ناگفته نماند بخش قابلتوجهی از این افزایش ترافیک داخلی با فیلتر بودن واتساپ و اینستاگرام محقق شده است.
ازجمله اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت برای حضور مؤثر در عرصه بینامللی، کاهش وابستگی به شرکتهای واسطه از 90 درصد به کمتر از 50 درصد بوده و همچنین به منبع تأمینکننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه در سال 1401 تبدیل شده است.