پیگیری شکایت درباره تخلف در اعمال تغییر قیمت بسته‌های اینترنتی از طریق سامانه 195

پیگیری شکایت درباره تخلف در اعمال تغییر قیمت بسته‌های اینترنتی از طریق سامانه 195

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با موضوع «افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت» برگزار شد که طی آن اعلام شد اگر قیمت بسته‌های اینترنتی بیشتر از 34 درصد افزایش پیدا کند مردم می‌توانند با سامانه 195 تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنند و در کمتر از 48 ساعت به شکایت آن‌ها رسیدگی و پاسخ آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در خبرهای چند روز گذشته موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت افزایش قیمت اینترنت همراه اعلام شد. سپس اپراتورهای ایرانسل و همراه اول از افزایش قیمت 34 درصدی تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی خود خبر دادند. لازم به ذکر است با توجه به اعلام وزارت ارتباطات اپراتورهایی که قصد افزایش قیمت بسته‌های خود را دارند ملزم به رعایت سه شرط هستند که شامل پوشش نسل چهارم به 94 درصد تا پایان سال 1403، افزایش سایت‌های نسل پنجم به ده درصد تا پایان سال 1403 و افزایش سی درصدی میزان سرعت اینترنت ظرف شش ماه است.

افزایش قیمت مشروط به افزایش کیفیت استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات «عباس آسوشه»، معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این موضوع که موضوع افزایش قیمت‌ها چطور مورد بررسی قرار می‌گیرد بیان کرد: «به دلیل‌ عدم اعمال تغییر در تعرفه بسته‌های اینترنتی از سال 95 تاکنون به نظر نمی‌آید این شیوه دستوری وزارت ارتباطات در الزام اپراتورها به افزایش قیمت مشروط چندان کارساز باشد. همچنین اگر همراه با افزایش قیمت‌ها کیفیت هم افزایش پیدا کند بعید میدانم مردم ناراضی باشند اما تا آنجایی که من اطلاع دارم هیچ روش مشخص و معینی جهت اندازه‌گیری افزایش سرعت وجود ندارد».

در ادامه عباس آسوشه به دو نکته در رابطه با غیرقابل اندازه‌گیری بودن سرعت اینترنت اشاره داشت و ادامه داد: «زمانی که بسته اینترنتی خریداری کنید در رابطه با سراعت آن به شما اطلاعاتی داده نمی‌شود. نکته بعدی در رابطه با شبکه دسترسی است؛ زمانی که سرعت شبکه دسترسی را افزایش دهیم اما روی بقیه‌ی بخش‌های آن کاری انجام نشود کاربران هیچ تغییری را احساس نمی‌کنند».

همچنین وی در ادامه اظهار داشت هیچ تضمینی برای اجرایی شدن این شروط وجود ندارد علاوه براین که کدام اپراتور می‌تواند ادعا کند خدماتی که ملزم شده را با ضمانت درست به مردم ارائه می‌کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی «مهدی روحانی‌نژاد» در رابطه چگونگی اجرای ضمانت توسط اپراتورها بیان کرد: «ما در این سازمان به صورت لحظه‌ای کیفیت شبکه اینترنت را نظارت می‌کنیم و اگر مردم در این زمینه شکایتی داشته باشند می‌توانند با ما تماس بگیرند. شروطی که اپراتورها در برابر افزایش تعرفه‌ها ملزم به انجام آن شده‌اند را با دقت بررسی می‌کنیم و سر وقت هم گزارش را اعلام می‌کنیم. اگر اپراتورها متعهد شده‌اند ظرف شش ماه سرعت اینترنت خود را افزایش دهند ما دقیقا سر شش ما گزارشی از عملکرد اپراتورها منتشر می‌کنیم و در اختیار کاربران قرار می‌دهیم».

او در پاسخ به این پرسش که اپراتورها به قول و وعده‌هایی که داده‌اند عمل نکنند چه اقداماتی توسط سازمان تنظیم مقررات انجام می‌شود بیان کرد: «اگر اپراتورها تعهدات خود را عملی نکنند ملزم به پرداخت جرایم بسیار سنگین می‌شوند. این موضوع مربوط به الان نیست بلکه اپراتورها بیش از 15 سال است که پروانه دارند و ملزم به رعایت مواردی هستند که در پروانه آمده و تاکنون بیشتر موارد را رعایت کرده‌اند و اگر تاکنون تخلفی هم انجام شده ما برخورد لازم را با آن‌ها داشته ایم».

وی اعلام کرد: «سازمان تنظیم مقررات جزو معدود دستگاه‌هایی است که در مقابل افزایش قیمت‌ها برای سازمان‌های تحت نظارت خود شرط و شروطی اعمال کرده است و افزایش قیمت را وابسته به افزایش کیفیت دانشته است. همچنین در دست اقدام است که روالی تعیین کنیم تا مردم هم امکان مشاهده این افزایش کیفیت را داشته باشند و آن را حس کنند».

روحانی‌نژاد در رابطه با درصد افزایش قیمت تعرفه بسته‌های اینترنتی به مردم اطمینان خاطر داد که این افزایش بیشتر از 34 درصد نخواهد بود و گفت: «بسته‌هایی که تاکنون در لیست بسته‌های اینترنتی وجود داشتند به هیچ عنوان حذف نمی‌شوند و نهایتا تا 34 درصد افزایش قیمت دارند. علی‌ رغم این که صدا و سیما اعلام کرده که قیمت بسته‌های اینترنتی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند من این خبر را تکذیب می‌کنم و تاکنون اگر این افزایش قیمت وجود داشته و کسی این پول را پرداخت کرده است اپراتور ملزم به برگرداندن وجه است و در غیر این صورت با برخورد قانونی مواجه می‌شود.

در ضمن ظرف ده روز آینده وزارت ارتباطات داشبوردی ایجاد خواهد کرد که این امکان برای مردم فراهم باشد سرعت شبکه اپراتورها را مشاهده و بررسی کنند و مردم از این بابت مطمئن باشند که رگولاتوری همیشه حامی آن‌ها است. در حالی این صحبت‌ها مطرح می‌شود که مشاهدات کاربران نتایج متفاوتی به همراه دارد و نشان دهنده گران شدن بعضی از بسته‌های اینترنتی بیشتر از مقدار اعلام شده (34 درصد) را دارد.

در ادامه روحانی‌نژاد گفت سامانه 195 را برای اعلام گزارش گرانی بسته‌های اینترنت بیشتر از درصد تعیین شده قرار دادیم و به مردم یادآوری کرد که از رصد مداوم سازمان تنظیم مقررات روی قیمت بسته‌ها خبر داد. مدیرکل حقوقی و تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل «روح‌الله رضایی» در رابطه با افزایش 34 درصدی تعرفه‌های اینترنت همراه بیان کرد که افزایش در بسته‌های اینترنتی این اپراتور از درصدی که مشخص کرده‌ایم بیشتر نبوده و در ادامه گفت: «ما اعمال تعرفه‌ها را از شب گذشته آغاز کردیم و همچنان در دست اقدام است. برای تعریف هر بسته باید ابتدا لازم است تمامی شرایط مانند حجم و قیمت بسته اینترنتی مورد تایید سازمان تنظیم مقررات قرار بگیرد و بعد از اینکه توسط ما تایید شد می‌توانند آن بسته را به مردم ارائه کنند

همچنین او افزود: «سیستمی که در آن مشغول به کار هستیم بسیار قانون‌مند است و قوانین تخلف بسیار سنگین است. اگر اپراتوری تخلف کند و خلاف چیزی که توافق کرده است عمل کند ممکن است مجبور باشد 5 درصد از کل درآمد سالیانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. علاوه بر این امکان لغو یا کاهش مدت پروانه هم برای متخلفان وجود دارد».

جلال بهبودی مدیرکل حسابداری و مدیریت اپراتور همراه اول در ادامه اعلام کرد از امروز اعمال افزایش 34 درصدی روی تمامی بسته‌های اینترنتی اعمال شده است و تاکنون این افزایش بیش از نرخ تعیین شده نبوده است و هر بسته روی قیمت پایه‌ای که داشته است 34 درصد رشد و افزایش داشته است. وی در پاسخ به اینکه آیا مردم می‌توانند روند بهبود کیفت بسته‌ها را مشاهده کنند یا خیر گفت: «نماینده ملت ما سازمان تنظیم مقررات است که وظیفه رصد و بررسی را به عهده دارد و اگر امکان داشته باشد مردم نیز می‌توانند با اپلیکیشن‌های مربوط این افزایش کیفت را بررسی کنند. به طور طبیعی مشتری هم این بهبود را احساس می‌کند و ما هم زیرساختی برای کنترل کیفی در اختیار مردم برای بررسی آماری و نموداری قرار می‌دهیم».

چهل سال تا گسترش اینترنت 5G راه است بهبودی در رابطه با اینترنت ۵G این اپراتور بیان کرد که هم اکنون به صورت آزمایشی اجرا شده است اما به منظور رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به سه میلیارد دلار منابع داریم و در پنج سال آینده سالانه یک میلیارد دلار برای نگهداشتن وضع موجود نیاز است. وی در ادامه افزود: «در حال حاضر این آمار با نرخ دلار پنجاه هزار تومان است و نیاز به بالغ بر دویست هزار میلیارد تومان منابع داریم. اگر ما اینطور فرض کنیم که هیچ گونه سودی برای سهام‌داران توزیع نکنیم و هیچ تورمی در پنج سال آینده وجود نداشته باشد چهل سال طول می‌کشد ما با تعرفه‌های موجود بتوانیم شرط موجود را عملی کنیم. در واقع بررسی‌های ما نشان دهنده چیزی بیش از این درصد را برای افزایش قیمت‌ها است منتهی 34 درصد حداقلی است منابع مورد نیاز را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد».

او در ادامه قول رسیدن به افزایش ده درصدی اینترنت نسل پنجم را تا پایان سال را وابسته به شرایطی دانست و بیان کرد: «البته از محل مازاد درآمد حاصل از افزایش تعرفه‌ها و با شرط هم‌سو شدن سازمان تنظیم مقررات و زدن تبصره‌ای مبنی بر به حداقل رساندن سهم 28 درصدی سازمان تنظیم مقررات از سمت اپراتورها امیدواریم که بتوانیم به شرط تعیین شده برسیم».

مصیبتی به نام VPN نماینده مجلس «لطف‌الله سیاهکلی» در رابطه با ارزیابی افزایش 34 درصدی تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی بیان کرد: «نکته قابل توجه این است که برای چه هدف و منظوری ما نیاز به افزایش تعرفه‌ها داریم و آیا ما همراه با افزایش تعرفه‌ها، افزایش کیفیت هم داریم یا خیر. اگر با توجه به حقوق دریافتی مردم، هزینه‌های اینترنت را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم. به عنوان مثال مردم آلمان 1.2 درصد حقوق خود را صرف خرید بسته‌های اینترنتی می‌کنند اما مردم ایران 10 درصد حقوقشان را صرف خرید بسته‌های اینترنتی می‌کنند که این مبلغ بدون در نظر گرفتن تغییر قیمت‌های جدید است. 10 درصد دیگر هم که متاسفانه صرف مصیبتی به نام VPN می‌شود و دیگر چیزی از حقوق مردم برای صرف معیشت باقی نمی‌ماند. در هر صورت اینترنت فقط بستری رسانه‌ای نیست بلکه امروزه تبدیل به بستر زندگی شده است. این اپراتورهایی که اعلام می‌کنند امروزه به منظور توسعه سرمایه ندارند با ده سرور شروع به کار کردند اما الان سرمایه بسیار زیادی دارند».

او خطاب به روحانی نژاد در رابطه با کنترل کردن سازمان تنظیم مقررات بیان کرد: «شما به عنوان دولت مشاهده می‌کنید اما مصرف‌کننده از کجا اطمینان داشته باشد که سر من کلاه نرفته است. چرا امکان انتخاب میزان کیفیت و سرعت را ندارم. این شیوه مشتری‌مداری نسیت و قیمت‌ها نادرست است».

پاسخ مدیر کل حقوقی ایرانسل به صحبت‌های سیاهکلی به این صورت است: «به حدی میزان سود ناشی از سرمایه‌گذاری پایین است که فرد ثالثی حاضر به شرکت در این حوزه نیست. ما به این منظور پروانه دادیم که انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود».

در رابطه با این موضوع مدیر کل حسابی و مدیریت همراه اول بیان کرد: «ما از هر مشترک درآمدمان به صورت میانگین از 50 هزار تومان کمتر است. اعمال این رشد 34 درصدی تعرفه‌ها باعث افزایش حداکثری 25 الی 30 درصد درآمد می‌شود. مردم به این موضوع توجه کنند که سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها از واجبات است و شبکه موجود ما قابلیت پاسخ‌گویی به 5G را ندارد».

شورای رقابت: درصورتی که رگولاتوری به وعده‌هایش عمل نکند ما وارد میدان می‌شویم. «سپهر دادجوی توکلی» در رابطه با ورود شورای رقابت به بازار بیان کرد: «شورای رقابت وظیفه ورود در بازارهای انحصاری است که ودیعه غیر رقابتی دارند. در واقع در رابطه با اینترنت ما می‌دانیم که بازار انحصاری تشخیص داده شده است. اگر تنظیم‌گر بخشی یعنی سازمان تنظیم مقررات قابلیت عمل به وعده‌هایش را نداشته باشد نوبت به عملکردهای لازم از سوی شورای رقابت می‌شود. معاون اقتصادی شورای رقابت در این زمینه نظارت دائمی روی کار دارد».

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت گذاری سیم‌کارت تشخیص نوع رند اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
ایرانسل
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سامانتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آرین تل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آپتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید