از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده؟ برگرداندن سیمکارت سلب امتیاز شده

اگر سیمکارت خود را چندین ماه خاموش کنید، هیچ تماسی با آن نگیرید یا پیامکی نفرستید، اپراتور مالکیت خط را از شما میگیرد و حتی گاهی شماره شما را به فرد دیگری واگذار میکند. اگر شما هم در چنین شرایطی هستید و میخواهید از سلب امتیاز شدن سیمکارت خود مطمئن شوید، چندین راه پیش روی شماست؛ بهصورتحضوری به نمایندگیهای اپراتور خود مراجعه کنید یا کد ملیتان را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ بفرستید. اگر سیمکارت شما سلب امتیاز شده اما به فرد دیگری واگذار نشده باشد، امکان برگرداندن آن وجود دارد. در ادامه این مقاله به شما میگوییم که از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده و راههای بازگردانی آن را هم بررسی میکنیم.
روشهای تشخیص سلب امتیاز شدن سیمکارت
اگر مدت طولانی از سیمکارت خود استفاده نکنید، اپراتور مالکیت آن را از شما میگیرد و به فرد دیگری واگذار میکند. اگر شماره رند با قیمت بالاتر دارید، حتما با آن تماس بگیرید یا خط خود را شارژ کنید تا سلب امتیاز نشود. سوالی که پیش میآید این است که از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده یا نه؟
اگر با سیمکارت سلبامتیازشده تماس بگیرید، پیامی مثل «شماره مشترک موردنظر در شبکه موجود نیست» مواجه میشوید. همچنین اگر وارد اپلیکیشن اپراتور خود شوید، شماره مدنظر در لیست سیمکارتهای ثبتشده به نام شما نیست. حالا برای اینکه از سلب امتیاز شدن سیمکارت خود مطمئن شوید، ۴ راه پیش روی شماست: استعلام از طریق اپلیکیشن اپراتورها، پیام به شماره ۳۰۰۰۱۵۰، استفاده از سامانه دولت همراه یا مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان. در ادامه این ۴ روش را به شما توضیح میدهیم.
۱. استعلام سلب امتیاز سیمکارت از طریق اپلیکیشن اپراتورها
شما با نصب اپلیکیشن اختصاصی اپراتور خود (همراه اول، ایرانسل و رایتل) وضعیت سیمکارتهای به نام خودتان را میبینید. برای مثال، در اپلیکیشن همراه من یا ایرانسل من، بخشی به نام مدیریت سیمکارت یا اطلاعات حساب وجود دارد.
با وارد شدن به این بخش، فهرستی از شمارههایی که به نام شما ثبت شدهاند، نمایش داده میشوند. اگر شماره مدنظرتان در این لیست نبود، سلبامتیاز شده است. در این صورت اگر بهموقع برای پس گرفتن شمارهتان اقدام نکنید، اپراتور پس از قیمت گذاری سیم کارت، آن را به فرد دیگری میفروشد.

۲. استعلام سیمکارت سلب امتیاز شده با سامانه دولت همراه
اپلیکیشن دولت همراه، بهعنوان سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت یکی از ابزارهای رسمی برای استعلام خطوط به نام شما است. در ابتدا باید این اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنید و سپس با وارد کردن مشخصات، وارد برنامه شوید. حالا به بخش «خدمات عمومی» بروید و سپس «تعداد خطوط ثبت شده» را انتخاب کنید. حالا سامانه لیستی از سیمکارتهای ثبت شده به نام شما را نشان میدهد. اگر شماره مدنظر شما در این لیست نبود، خطتان سلب امتیاز شده است.
۳. استعلام سلب امتیاز سیمکارت با پیامک به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰
فرقی نمیکند سیمکارت شما متعلق به چه اپراتوری است؛ با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ تعداد سیمکارتهایی را که در هر اپراتور به نام شما ثبت شده است، میبینید. باتوجهبه اینکه قیمت خط 0912 کد 0 ارزان نیست، اگر هر کدام از کدهای این پیششماره را دارید، حتما با آن تماس بگیرید یا پیامک بفرستید تا سلب امتیاز نشود.

۴. استعلام سلب امتیاز سیمکارت با مراجعه حضوری به نمایندگی اپراتور
اگر با استفاده از روشهای گفتهشده، نتوانستید استعلام وضعیت خط خود را بگیرید، بهصورتحضوری به یکی از نمایندگیهای اپراتورها یا دفترهای پیشخوان دولت بروید؛ برای مثال هنگام سلب امتیاز سیم کارت همراه اول باید به نمایندگی همین اپراتور بروید. حتما کارت ملی خود را بههمراه داشته باشید و از کارشناس بخواهید مالکیت سیمکارت شما را بررسی کند.
قبل از خرید خط جدید، استعلام سیمکارت صفر و سلبشده را بگیرید
قبل از خرید سیمکارت جدید، حتما باید استعلام وضعیت سیمکارت را بگیرید. سیمکارت صفر تا حالا فعال نشده و مستقیما از طرف اپراتور صادر شده است. شمارههای صفر معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر خطوط دارند. سیمکارتهای سلبامتیازشده، مدتی در مالکیت فرد دیگری بودهاند؛ ولی درحالحاضر مجددا وارد چرخه فروش اپراتور شدهاند. توجه کنید که سابقه مالک قبلی در سامانه اپراتور ثبت میشود.
برای تشخیص وضعیت سیمکارت قبل از خرید، پوکه آن را بررسی کنید. در برخی موارد روی پوکه سیمکارتهای غیرفعالشده، عبارتی مانند «سلب امتیاز شده» درج میشود. بااینحال مطمئنترین روش برای اطلاع از وضعیت واقعی شماره، مراجعه حضوری به نمایندگیهای رسمی یا دفتر پیشخوان دولت است. کارشناسان با بررسی شماره، وضعیت دقیق سیمکارت را به شما میگویند.

بازگردانی سیمکارت سلب امتیاز شده: قبل از واگذاری اقدام کنید
پس از سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل یا همراه اول، امکان بازگردانی آن وجود دارد؛ به شرطی که خط شما هنوز به شخص دیگری واگذار نشده باشد. طبق مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها باید در صورت مراجعه مالک اصلی قبل از واگذاری سیمکارت، مالکیت خط را برگردانند؛ بنابراین باید بهموقع برای بازگردانی خط خود اقدام کنید.
اگر میخواهید مالکیت سیمکارت خود را برگردانید، در ابتدا باید مطمئن شوید که شماره شما به فرد دیگری واگذار نشده باشد. برای این کار باید به همراه مدارک شناسایی خود به دفتر خدمات دولت یا نمایندگی رسمی اپراتور خود بروید. کارشناسان با بررسی شماره شما، وضعیت فعلی سیمکارتتان را مشخص میکنند و در صورت واگذار نشدن، مراحل بازگردانی آن را انجام میدهند. توجه کنید که هیچ راهی برای برگرداندن سیمکارت سلب امتیاز شده بهصورت غیرحضوری و آنلاین وجود ندارد و شما باید حتما بهصورتحضوری اقدام کنید.

در صورت سلب امتیاز کامل شماره، از رند خط جدید بخرید
در این مقاله به شما گفتیم که از کجا بفهمیم سیمکارت سلب امتیاز شده است. اگر چندین ماه خط خود را خاموش کنید یا با آن هیچ تماسی برقرار نکنید، اپراتور مالکیت شماره را از شما میگیرد و به فرد دیگری واگذار میکند. برای بررسی وضعیت سیمکارت خود میتوانید از اپلیکیشن رسمی اپراتورها استفاده کنید یا کد ملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ بفرستید. اگر سیمکارت سلب امتیاز شده، هنوز به فرد دیگری واگذار نشده باشد، امکان بازگردانی آن وجود دارد.
بااینحال اگر خط شما به فرد دیگری واگذار شده بود، پیشنهاد میکنیم به صفحه اصلی سایت rond.ir سر بزنید و سیمکارت جدید بخرید. در این سایت، فروشندگان از سراسر کشور، آگهی فروش خطوط خود را ثبت میکنند و شما به مجموعهای گسترده از شمارههای رند و معمولی دسترسی دارید و بهراحتی شماره مدنظر خود را میخرید؛ همچنین اگر خودتان هم شماره بدوناستفاده دارید، آن را رها نکنید تا سلبامتیاز شود. وارد سایت رند شوید، شماره خود را آگهی کنید و بفروشید. ازآنجاییکه سایت رند سالها است در زمینه معامله سیمکارت فعالیت میکند، فقط خریداران واقعی به آن مراجعه میکنند؛ بنابراین فرایند فروش خط شما خیلی سریع پیش میرود.