آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای داخلی را اعلام کرد. در مرحله نخست این طرح اقداماتی جهت حمایت صورت گرفت ولی کسب نتیجه مطلوب منوط به ارتقا و تقویت خود پیام رسانها در کنار حمایتها میباشد.
خوراکیان تصوب سند ساماندهی پیام رسانهای داخلی در کشور را اعلام کرد و توضیح داد بعد از به تصویب رسیدن این سند مردم استقبال بسیار خوبی نسبت به پیام رسانهای داخلی داشتهاند اما مشکلات فنی و نواقصی در ارایه خدمات و سرویسدهیها به وجود آمد که البته این تجربه پس از سکون و افت مختصری مسیری برای رشد جدی پیام رسانهای داخلی در زمینههای مختلف و مجددا رشد اقبال نسبت به پیام رسانهای داخلی فراهم کرد.
از جمله حمایتهای کشور در مرحله دوم ساماندهی پیام رسانهای داخلی:
- اتصال پیام رسان های داخلی به اپراتورها
- کسب سهمی از درآمد ترافیک
- اختصاص مرکز داده رایگان
- تسهیل در اعطای مجوز
- ارایه خدمات دولت الکترونیک
- ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه ها
- رفع مشکلات قضایی
- همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی
ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام رسان های داخلی
خوراکیان ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری را یکی از بزرگترین حمایتهایی دانست که از پیام رسانهای داخلی با همکاری اپراتورهای تلفن همراه جهت اتصال آنها به پیام رسانها صورت گرفته است. همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام رسانها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیازها و سرویسهای مورد نیاز مردم در پیام رسانهای داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان عزیز خواهد شد.
عرضه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان های داخلی
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی درخصوص ارایه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسانهای داخلی برای افزایش کارآیی آنها و تسهیل در تامین نیازهای مردم اظهار داشت: با توجه به این که برای ارایه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسانهای داخلی نیاز به همکاری سازمان های بسیاری است، علی رغم محدودیتهای فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود.
رفع مشکلات قضایی پیام رسان های داخلی
خوراکیان در رابطه با رفع مشکلات قضایی بیان کرد: برای رفع مشکلات قضایی پیام رسانها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام رسانها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.
حمایت همه جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام رسانهای داخلی
خوراکیان با اشاره به این که برای تبلیغ و معرفی پیام رسانهای داخلی از صدا و سیما درخواست کردیم تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژهای اختصاص یابد، گفت: آنچه که مسلم است شناسایی پیام رسانهای داخلی به مردم نیاز به حمایت همه جانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاههای اجرایی حتما در اطلاع رسانیها و برنامههایی که دارند پیام رسانهای داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام رسانهای خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهرههای شناخته شده میخواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام رسانهای داخلی پررنگ تر ظاهر شوند.
کسب وکارها در پیام رسان داخلی امنیت بیشتری دارد و بررسی مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیام رسانهای خارجی به خصوص در حوزههای مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست.
خوراکیان از پیام رسانهای خارجی دعوت کرد تا در ایران دفتر مرکزی جهت تعامل و ارتباطات ایجاد کنند وی موافقت فعالیت سرویسهای خارجی با اولویت حمایت از سرویسهای داخلی در کشور را اعلام کرد که البته بستگی به میزان تعامل و همکاری سرویسهای خارجی براساس اصول بین المللی دارد.