آمار شکایات کمفروشی اینترنت اپراتورهای تلفن همراه و تلفن ثابت
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، وضعیت شکایت کاربران از خدمات اینترنت در 5 ماه اول سال اعلام شد. شکایت کاربران از چهار بخش تعرفه، سرعت کمتر از قرارداد، حجم کمتر از میزان فروخته شده و گرانفروشی در سامانه 195 ثبت شده است. بیشتر شکایات از تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده است که در صورت اثبات مصداق کمفروشی است،که درصد کمی از شکایات هم در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست گفت: این موضوع یکبار با دقت بسیار بالا در سال پیش بررسی شد و تخلفی مبنی بر کمفروشی در هیچکادم از سرویس دهندگان اینترنتی مشاهده نشده است.
سرپرست سازمان تنظیم مقررات افزود: بیشترین سهم شکایتها مربوط به سرعت کمتر از قرارداد است.اما این موارد به محدودیتهای فنی شبکه و موضوعاتی مانند ضریب اشتراکگذاری خط و استفاده اشتراکی چند کاربر از یک خط اشتراک مربوط است که ارایهکنندگان خدمات براساس مقررات برای مشترکین اعمال میکنند. فلاح جوشقانی تاکید بر این داشت که حقوق مشترکان و شفافسازی در این خصوص از اولویتهای اصلی رگولاتوری است و حتی یک مورد شکایت در این حوزه حائز اهمیت است و باید رسیدگی شود.
وی افزود: رگولاتوری در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته ویژه حمایت از حقوق کاربران حوزه ICT، به طور دقیق موضوعات مربوط به نحوه ارائه خدمات اینترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلکه در استانها نیز بررسی میکند اما اپراتورها نیز وظیفه دارند در مورد سواستفادههای احتمالی از سرویسها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافیک کاربران، به مشترکان آموزش و اطلاعرسانی کافی را انجام دهند.
در آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات اپراتور رایتل با 700 شکایت، ایرانسل با 4654 و همراه اول با 5933 شکایت مواجه شدهاند. شما میتوانید وضعیت شکایتهای درج شده از ارائهدهنده سرویس های اینترنت در چهار مورد ذکر شده در پنج ماهه اول سال 96 در سایت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشاهده نمایید.