آمار وضعیت شبکه های اجتماعی در ایران
به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند و به نقل از مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) ، این مرکز طبق رفتار و دیدگاه مردم نسبت به شبکه های اجتماعی و میزان مصرف آن مطالعاتی را شروع کرده است و طبق آن در آخرین نظرسنجی ملی خود که در آذر ۱۳۹۴ انجام شده به بررسی این موضوع پرداخته است.
طبق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته توسط این مرکز ، ۵۳درصد از مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند که در بین آنها شبکه "پیام رسان تلگرام" از پرطرفدارترین آنها اعلام شده است و تعداد کاربران تلگرام در ایران بالای ۲۰ میلیون نفر می باشد.
آمار این نظرسنجی از تمام کشور شامل مرکزهای استان ها ، شهرهای درجه ۲ و روستاها گرفته شده است و حدود ۵۱درصد مرد و ۴۹درصد زن بودند. گفتنی است میانگین سنی افراد ۳۸ سال ، کمترین سن ۱۸ و بیشترین سن ۸۰ سال بوده است. همچنین نزدیک به ۴۰درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و بقیه افراد دارای تحصیلات دیپلم و پایینتر از آن بودند.
گفتنی است ۷۲درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور اعلام کردهاند حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند که این میزان برای افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله برابر با ۵۳درصد و برای افراد بالای ۵۰ سال برابر با ۲۵درصد می باشد.
نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان داد که در مجموع ۵۳درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند که ۵۶درصد از شهروندان مراکز استان ها ، ۵۶درصد از شهروندان شهرهای درجه ۲ و ۴۲درصد مردم روستاها حداقل عضو یکی از شبکه های پیام رسان می باشند.