اطلاعیه جدید گمرک در خصوص ثبت گوشیهای مسافری
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، از این پس تمامی گوشیهای مسافری که به تایید گمرک رسیدهاند در سامانه همتا ثبت میشوند و دیگر نیازی به مراجعه شخصی فرد به سامانه همتا نیست.
سامانه همتا در تاریخ 19 آذر 97 اطلاعیهای منتشر کرد با مضمون: به اطلاع میرساند مطابق تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری، از تاریخ ۱۹ آذر ۹۷ درخواست ثبت گوشیهای مسافری در سامانه همتا متوقف گردیده است.
از آنجایی که از چند روز گذشته سامانه همتا دچار مشکل شد و متقاضیان امکان ثبت درخواستهای خود را در آن نداشتند گمرک اعلام کرد که تا اطلاع ثانویه متقاضیان باید اطلاعات کالای خود را در سامانه گمرک ثبت کنند تا اطلاعات ثبت شده هر سه روز یک بار بعد از تأیید گمرک به سامانه همتا فرستاده شود و گوشیها رجیستر شوند.
روش کار و ثبت گوشیهای مسافری در سامانه همتا به این صورت است که در ابتدا پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، گمرک طبق قوانین و مقررات مربوطه، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری را بررسی مینماید. در نهایت اطلاعات دستگاههای واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بنا بر اطلاعیه گمرک هر سه روز یکبار) توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال میگردد.
یکی از مسائل مهمی که وجود دارد و مورد اعتراض برخی کاربران قرار گرفته این است که در بعضی موارد گمرک برخی از دستگاههای ارسالی را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص میدهد، بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوما موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمیگردد.
پس از آن که اطلاعات دستگاه مورد نظر برای سامانه همتا ارسال شد، در ابتدا همتا از درست بودن اطلاعات ارسالی همچون، صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشیهای دو سیمکارت، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و مواردی از این قبیل مطمئن میشود، سپس نسبت به رجیستری موبایل اقدام میکند.
در پایان باید بدانید که از این پس برای ثبت گوشی دیگر نیازی به مراجعه به سامانه همتا ندارید بلکه تنها کافی است به سامانه اظهارنامه گمرکی مراجعه و حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه را پرداخت نمایید