با نحوه کار سیم کارت آشنا شوید

با نحوه کار سیم کارت آشنا شوید

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، در حال حاضر سیم کارت از مهمترین ابزار برای داشتن ارتباط است که استفاده از آن امری رایج در میان مردم است ، البته کمتر کسی به این قضیه فکر می کند که عملکرد و روش کار سیم کارت چگونه است.

در گذشته نه چندان دور تلفن‌ های همراه با استفاده از سیم‌ کارت راه‌ اندازی می ‌شدند و اگر سیم کارت وارد دستگاه نمی شد ، تلفن همراه استفاده چندانی نداشت. اما با گذشت زمان راه ‌اندازی تلفن همراه بدون‌ وجود سیم‌ کارت هم ایجاد شد ، اما با تمام این تفاسیر تلفن‌ های هوشمند برای ایجاد اتصال مخابراتی بی ‌سیم احتیاج به سیم‌کارت دارند.

عموم مردم سیم ‌کارت را با نام SimCard می‌ شناسند ، اما باید به این نکته توجه داشت که سیم کارت مخفف کلمه Subscriber Identity Module است که معنی "ماژول هویتی مشترک" را می ‌دهد و بر عرضه شبکه سلولی طبق هویت فرد برای برقراری ارتباط امن هدایت می کند.

انواع سایز سیم کارت

سیم‌ کارت‌ ها در سایزهای گوناگونی عرضه و استفاده می ‌گردند. در جدیدترین استاندارد ، "سیم‌ کارت‌ های نانو" هستند که ابعاد بسیار کوچکی دارند. استفاده از سیم‌ کارت های کوچک به تولیدکنندگان تلفن ‌های هوشمند این امکان را می‌ دهد که حجم بیشتری برای سایر اجزای حیاتی دستگاه داشته باشند. فضای ذخیره‌ سازی سیم‌ کارت‌ ها اغلب محدود به ۲۵۶کیلوبایت می باشد که البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنین حدی از فضای ذخیره‌ سازی برای ذخیره اطلاعات مهم سیم کارت مانند شماره شناسایی کافی و حتی زیاد است.

باید بدانید که هر سیم کارت دارای یک رقم ۶۴ بیتی منحصر به فرد می باشد که همان شماره شناسایی آن محسوب می گردد و باعث می ‌شود تا به شبکه تلفن همراه اتصال یابد. به لطف عدد ۶۴ بیتی می ‌توان چندین تریلیون (یک هزار میلیارد) مشترک ایجاد کرد و به همین علت نباید نگران تمام شدن ظرفیت اشتراک سیم‌ کارت ها باشید.

هنگامی که کاربر سیم‌ کارت را درون دستگاه قرار می ‌دهد ، دستگاه شروع به ایجاد ارتباط با شبکه اپراتور می‌ نماید تا بتواند اتصال را ایجاد کند ، زمانی که شماره منحصر به فرد کاربر به همراه کلید احراز هویت به نزدیک‌ ترین دکل فرستاده می شود ، ارائه‌ دهنده‌ خدمت یا همان اپراتور نیز در مقابل ، اطلاعات رمزگذاری شده ‌ای به دستگاه کاربر می فرستد تا اتصال برقرار گردد ، در این زمان اگر سیم کارت کاربر بتواند اطلاعات دریافت شده را رمز گشایی نماید ، اتصال برقرار می گردد.

لازم به توضیح است که این فرآیند تضمین می ‌کند که تنها سیم کارت کاربر می ‌تواند رمزگذاری انجام‌ شده را بخواند و با شماره تلفن همراه موجود اقدام به برقراری اتصال نماید ولی این موضوع تنها به شرکت عرضه کننده خدمات یا همان اپراتور مربوط می‌ شود.

سیم کارت جدید
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر فرد دیگری به سیم‌ کارت کاربر دسترسی داشته باشد و آن را روی تلفن همراه خود نصب کند چه اتفاقی می افتد؟ این موضوع همان شرایطی است که شماره شناسایی شخصی (PIN) و کد انسداد شخصی (PUK) وارد عمل می ‌شوند.

با اضافه شدن PIN به سیم ‌کارت ، کدی چهار تا هشت رقمی لازم خواهد بود تا سیم‌ کارت را فعال کنید البته برای زمان ‌هایی که کاربری غیر از کاربر اصلی تلاش نماید قفل سیم‌ کارت را باز کند ، شرایطی در نظر گرفته شده به این صورت که اگر رمز سه بار اشتباه وارد شود ، سیم کارت قفل خواهد شد و در این صورت برای باز کردن قفل سیم کارت باید به سراغ PUK رفت که این عدد نیز روی کارت تمام سیم ‌کارت ها نوشته شده و با استفاده از آن می‌ توان قفل سیم کارت را باز کرد.

علت آنکه سیم‌ کارت‌ها بسیار محبوب هستند این است که امکان انتقال آنها از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد. تعدادی از شرکت ‌ها عقیده دارند که کاربران می ‌توانند از طریق سیم ‌کارت ‌های جاسازی ‌شده یا به طور اختصار e-SIM نیز به شبکه تلفن همراه اتصال یابند. همان‌ طور که از اسم این نوع از سیم‌ کارت ‌ها پیداست ، آنها در داخل تلفن همراه جاسازی می گردند و نمی شود از آن در دستگاه دیگری استفاده کرد ، که با این شرایط چنین سیم ‌کارت ‌هایی نمی‌ توانند جایگزینی مناسب برای سیم ‌کارت های حال حاضر گردند.

نکته قابل توجه در خصوص e-SIM این است که کاربران چنین سیم ‌کارت هایی می‌ توانند به‌ آسانی اپراتور تلفن همراه خود را بدون احتیاج به تغییر سیم کارت ، عوض نمایند و تمام کاری که باید انجام دهند ، این است که به بخش تنظیمات موبایل خود بروند و از آنجا اقدامات مربوطه را انجام دهند. شرکت اپل در تلاش است از این فناوری در آیپد‌ استفاده نماید. همچنین شرکت سامسونگ نیز چنین تصمیمی را برای ساعت ‌های هوشمند Gear گرفته است.

در انتها این نکته را خاطرنشان می سازیم که استفاده از این نوع سیم‌ کارت ها باعث می‌ شود تلفن‌ های همراه ضخامت کمتری داشته باشند و در مقابل شرکت‌ های تولیدکننده گوشی هوشمند حجم بیشتری در داخل تلفن همراه‌ برای قرار دادن اجزای مختلف دستگاه خواهند داشت. از طرفی دلایلی مانند رومینگ بین‌ المللی برای گردشگران کار آسانی نیست و تلاش بسیاری را به همراه دارد ولی با استفاده از e-SIM می‌ توان این کار را به‌ راحتی انجام داد و تنها کافی است به تنظیمات تلفن همراه یا تبلت خود بروید و از این طریق اپراتورتان را تغییر دهید.


مطالب مرتبط

هک کردن سیم کارت های GSM

آشنایی با سادابتر - تبدیل کننده سیم کارت

سیم کارت بیسیم

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید