تشریح فعالیت اپراتورهای مجازی توسط دکتر عباسی در همایش MVNOها
به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، در راستای دومین کنفرانس اپراتورهای مجازی که در محل همایش های صدا و سیما در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ برگزار شد ، قصد داریم خلاصه ای از صحبت های صورت گرفته توسط دکتر صادق عباسی شاهکوه ، معاون بررسی های فنی و صدور پروانه را در برای آن دسته از افراد که در این همایش حضور نداشتند ، منتشر نماییم. در ادامه می توانید چکیده ای از صحبت های ایشان را مطالعه کنید.
با شروع همایش ، معاون بررسی های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل ، "دکتر صادق عباسی شاهکوه" این چنین گفت: MVNO برای فضای رقابت و سرویس دهی بهتر به مردم می باشد و هدف رگولاتوری رسیدن به ایده اصلی و اصلاحات مصوبه است. می دانیم که هدف رگولاتوری بهبود فضای کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری می باشد و توسعه و دسترسی و افزایش کیفیت خدمات از اهداف اصلی رگولاتوری است.
عباسی سخنان خود را در خصوص درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی اپراتورها ادامه داد و سهم موبایل و پیام کوتاه را از این بازار ۷۴درصد عنوان کرد. ایشان درآمد کلی اپراتورها را بیشتر از مکالمه تلفن همراه و پیام کوتاه دانست که البته این درحالیست که تا انتهای سال ۱۳۹۴ سهم دیتای تلفن همراه تنها ۵درصد بوده و این بدان معناست که در بخش دیتا فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم ، داریم. عباسی خاطر نشان کرد که با پیش بینی های صورت گرفته این چنین برآورد شده که در سال ۱۳۹۹ از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد فعلی به ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید که البته این رقم را کم برآورد کرده ایم و در واقع باید از این عدد هم بیشتر باشد.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه اپراتورهای مجازی یا MVNOها ظرفیت بالایی دارند و ما باید سهم اپراتورهای مجازی از فضای اپراتورهای کشور را به ۲۷درصد افزایش دهیم و پیش بینی می شود که در نتیجه این اقدامات سهم مکالمه تلفن همراه و پیام کوتاه به ۳۵درصد کاهش یابد که البته این ارقام درحالیست که در اتحادیه اروپا میان افزایش سهم اپراتورهای مجازی و از یک سو سهم پیام صوتی و پیام کوتاه ، رشد متناسبی وجود دارد.
وی ادامه داد در بخش مکالمه و صوت ، ما از ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده ایم ولی در بخش دیتا باید از هزار میلیارد به ۱۸ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۹ دست پیدا کنیم یعنی رقمی ۱۸ برابر ، البته در اپراتورهای مجازی نباید روی مکالمه و صوت و پیامک زیاد حساب کرد. به گفته عباسی از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا بحال ۵۱ متقاضی فعالیت در اپراتور مجازی درخواست خود را ارائه کرده اند که در فرآیند طی شده ، ۲۴ موافقت نامه صادر گردید و پیش بینی شده که طی دو ماه آینده اولین سیم کارت اپراتور مجازی روانه بازار شود.
عباسی تعداد مشترکین تلفن همراه را ۷۶ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: از این میزان تنها ۱۹میلیون مشترک سرویس های اینترنت نسل سوم و چهارم می باشند که این ارقام نشان می دهد که در حوزه دیتا ، فضای زیادی برای اپراتور مجازی وجود دارد و از نظر تلفن همراه نیز ۹۵ تا ۹۶درصد پوشش جمعیتی داریم.
وی ادامه داد : باید بدانید که در ۳ سال اخیر و بعد از ورود اینترنت نسل سوم ، ۱۵هزار سایت 3G در کشور نصب شده که این رقم بسیار بزرگی است و تعداد مشترکین در طی این سالها درصورتی افزایش یافته که حجم بازار در ایران پایین و جمعیت مشتاق در ایران بسیار زیاد است. به طور مثال ، فضای ویدیویی اپراتورهای ما در حد صفر است و این درحالیست که این رقم در سایر نقاط دنیا برابر با ۸۰درصد می باشد.
معاون بررسیهای فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزایش پهنای باند را خیلی سریع دانست و کل تمرکز اپراتورهای غیرمجازی را بر پاسخگویی به نیازهایی که MNOها قادر به پوشش دهی آن نبوده اند عنوان کرد و به قیمت خدمات تلفن همراه در ایران اشاره داشت و گفت: در بخش خدمات تلفن همراه ما از ارزان قیمت ترین ها هستیم و از این کاهش قیمت ها در اپراتورها خوشحال نیستیم. وی تاکید کرد تعداد مخاطبین این سیم کارت ها را ۳/۵میلیون نفر تخمین زده و سهم ظرفیت بازار ایران از اپراتورهای مجازی را ۱۵درصد عنوان کرد.
عباسی به این نکته اشاره کرد که تعداد MVNO در دنیا بالاست و با اینکه در بازار سهم وسیعی ندارند اما اثر زیادی در تنوع خدمات و درآمدزایی دارند که این نکات از تعداد مشترک مهم تر است. وی ادامه داد کشور آلمان که به بهشت صنعت اپراتور مجازی معروف است تنها ۶۵ شرکت به عنوان MVNO دارد که این نشان دهنده این است که تعداد مهم نیست و حق انتخاب برای هر شهروند از هرچیز مهمتر است و تمرکز MVNOها باید در راستای پاسخ به نیازهایی باشد که توسط اپراتورها پوشش داده نشده است.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که فعالیت در حوزه MVNO بالاست که امری طبیعی محسوب می شود و تعامل بین MNO و MVNO باید به خوبی صورت گیرد و در تضاد قرار نگیرند و توافق مناسبی شکل گیرد. اپراتورها بدانند که MVNOها شریک آنها هستند و نه رقیب آنها و هر دو باید برای سطح کیفی بهتر اقدام نمایند.