تصویب مقررات جدید صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات براساس جلسه شماره 261 و به استناد بر تبصره 2 ماده 26 قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوریاسلامی و بند "پ" ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه کشور، مقررات جدید صدور و واگذاری پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیردولتی را به تصویب رسانید. مدت اعتبار مجوز مذکور که در 10 ماده و 2 تبصره به تصویب رسیده است و از تاریخ اعلام شده قابل اجرا میباشد 5 سال تعیین شده است، که با توجه به قوانین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و در راستای درخواست دارنده پروانه تا 5 سال به صورت مجدد قابل تمدید اعلام شده است.
گفتنی است ارائه خدمات در راستای توافق طرفین و با موافقت رگولاتوری برای تمام افراد دارای پروانه فعالیت همچون اشخاص خارج از موضوع بند "پ" ماده 1 امکانپذیر میباشد، که می توان اپراتورهای مخابراتی، فناوری اطلاعات و پستی را از اعضای این گروه اعلام کرد، همچنین باید بدانید که دارندگان پروانه ایجاد دفاتر خدمات پیشخوان دولت باید با رعایت مقتضیات دفاع ملی و امنیت عمومی و اعمال اختیارات دستگاههای قضایی، وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی، تمامی تدابیر لازم را اتخاذ و اجرا نمایند.
در ادامه به توضیح چند ماده از این پروانه و میزان جریمه حاصل از نقض تعهدات دریافت کنندگان میپردازیم:
1- ماده 6: طبق ماده 6 این مصوبه، رگولاتوری ملزم میباشد که آییننامه و دستورالعملهای مربوط به صدور مجوز را در کمیتهای متشکل از نمایندگان اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و واحدهای ذیربط درون سازمانی و با دعوت از نمایندگان و فعالان این بخش بررسی و تایید کند تا پس از امضا ریاست رگولاتوری، ابلاغ شود. این دستورالعمل شامل شرایط متقاضیان حقیقی و حقوقی دریافت پروانه ارائه این خدمات، وظایف و تعهدات آنها، ضوابط اخذ پروانه، تمدید، انتقال، تعلیق، لغو پروانه و تغییر مکان دفتر، شرایط و ضوابط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلفات دفاتر و نیز نظارت و ارزیابی عملکرد و ضوابط رتبهبندی دفاتر میباشد، همچنین نحوه بهرهبرداری از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در انجمنهای کارفرمایی استانی (ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران) در امور اجرایی و نظارتی مرتبط با دفاتر پیشخوان خدمات دولت، در این آییننامه مشخص میشود، در ادامه باید بدانید که در صورت نقض تعهدات از طرف دارندگان پروانه و عدم رعایت مفاد ماد 6، از زمان اخطار رگولاتور حداکثر 10 روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارند تا نسبت به ارائه توضیحات اقدام کرده و اگر توضیحات مورد قبول رگولاتوری قرار نگیرد و موضوع ظرف مدت 5 روز کاری اصلاح نشود مشمول اعمال جریمه خواهند شد، همچنین حداکثر سقف جریمه ناشی از این نوع تخلف برابر 500 میلیون ریال در سال میباشد.
2- ماده 4: بر اساس ماده 4 این مصوبه، جداول تعرفه خدمات دفاتر پیشخوان باید به پیشنهاد رگولاتوری یا دستگاه خدماتدهنده مرتبط، به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد و تعرفه خدمات دستگاههای خدماتدهنده توسط مراجع ذیربط، تعیین و جهت اجرا به رگولاتوری اعلام شود که در صورت نقض تعهدات دارندگان پروانه، از زمان اخطار رگولاتوری حداکثر 10 روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارند تا نسبت به ارائه توضیحات اقدام کرده و در صورتی که توضیحات مورد قبول رگولاتوری قرار نگیرد علاوه بر بازگرداندن مبالغ اضافی به مشترکان، در صورت عدم اصلاح تعرفه ظرف مدت 5 روز کاری مشمول اعمال جریمه خواهند شد که حداکثر سقف جریمه ناشی از این تخلف 200 میلیون ریال در سال اعلام شده است.
دارندگان پروانه مذکور بدون هیچ گونه ادعایی موظف به اجرای تمامی قوانین و موارد ابلاغ شده از طرف سازمان تنظیم مقررات ارتباطات میباشند که در صورت نقض سایر مقررات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از زمان اخطار رگولاتوری حداکثر 10 روز کاری پس از تاریخ وصول ابلاغیه فرصت دارند تا نسبت به ارائه توضیحات اقدام کرده و در صورتی که توضیحات مورد قبول رگولاتوری قرار نگیرد و موضوع ظرف مدت 5 روز کاری اصلاح نشود مشمول اعمال جریمه خواهند شد، همچنین حداکثر سقف جریمه ناشی از این نوع تخلف برابر 500 میلیون ریال در سال اعلام شده است.