خدمات ارزش افزوده یا VAS چیست

خدمات ارزش افزوده یا VAS چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته می‌شود، از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات می‌باشد.

درواقع سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک را دارد. از جمله اهداف مهم این سرویس که می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم برای افراد جامعه می‌باشد. اصول طراحی این نوع خدمات به گونه‌ای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت می‌کند هزینه‌ای پرداخت خواهد کرد.

برای درک بهتر معنی و مفهوم سرویس ارزش افزوده به مثال‌های زیر توجه کنید:

1- با شرکت در مسابقه و پاسخ صحیح به 10 سوال شما هم برنده خوش شانس ما باشید. هر سوال 50 تومان، برای شروع عدد 1 را ارسال نمایید. 
2- دانستنی‌های پزشکی به صورت روزانه هر پیام 50 تومان – برای شروع عدد 2 را ارسال کنید.

همان طور که می‌بینید مخابرات از طریق سرویس خدمات ارزش افزوده شما را تشویق به ارسال کد می‌کند. در واقع این نوع خدمات درآمد زایی برای مخابرات و اطلاع‌رسانی بهتر را برای مشترکین امکان‌پذیر می‌کند. 

خدمات ارزش افزوده یا VAS چیست؟

سرویس ارزش افزوده (VAS) با سایر سرویس‌های پیامکی چه تفاوتی دارد؟

یکی از تفاوت‌های مهم میان سرویس ارزش افزوده و سرویس‌های پیامکی در پرداخت هزینه می‌باشد. در سرویس‌های VAS هزینه پیامک‌های ارسال شده از مخاطب گرفته می‌شود. یعنی مشترک از طریق قبض تلفن یا کسر از اعتبار هزینه سرویس را می‌پردازد. در واقع در سرویس‌های ارزش افزوده نه تنها هیچ هزینه‌ای از ارگان یا شرکت خاصی گرفته نمی‌شود بلکه این سرویس می‌تواند برایشان درآمد زا نیز باشد. اما در سایر سرویس‌های پیامکی ارگان یا شرکت موردنظر باید هزینه ارسال پیامک‌ها را بپردازد.

سطوح مختلف خدمات ارزش افزوده

1- سطح اول: تولیدکنندگان محتوا.
تولیدکنندگان محتوا شامل شرکت‌هایی هستند که به صورت قانونی، حق تولید محتوا همچون موسیقی، فیلم، متون مختلف و مواردی از این قبیل را دارند.

2- سطح دوم: توسعه دهندگان محتوا.
توسعه دهندگان محتوا به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بنابر درخواست اشخاص، اقدام به تولید محتوا می‌کنند و آن را به اجرا درمی‌آورند.

3- سطح سوم: گردآورندگان محتوا. 
اینها شرکت‌هایی هستند که محتواهای تولید شده را جمع آوری کرده و در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند تا به صورت عمومی اجرا گردند.

سرویس‌های شبکه هوشمند (IN) چیست؟

گاهی در قبوض برخی مشترکان تلفن ثابت مبالغی ذکر می‌شود که باعث افزایش رقم قبض و تعجب مشترک می‌شود اما معمولا پیگیری این موضوع از سوی شرکت مخابرات گویای آن است که مشترک از سرویس‌های شبکه هوشمند IN استفاده کرده و به واسطه استفاده از این خدمات مبلغی اضافه در قبض او اعمال شده است.  در واقع سرویس شبکه هوشمند یا IN یکی از سرویس‌های ارزش افزوده تلفن ثابت است.

سازمان‌های بزرگ وحتی یک فرد هم می‌تواند از آن استفاده کند. یکی از مزیت‌های این سرویس این است که مشترکین بدون مراجعه حضوری به سازمان‌ها، به اطلاعات مورد نظر خود دست می‌یابند.
به عنوان مثال شما در خانه تنهایید و با مشکلی مواجه می‌شوید و زمانی برای مراجعه حضوری برای رفع مشکل ندارید و نیازمند یک مشاوره سریع و مطمئن هستید، ساده‌ترین راه تماس با یک متخصص در زمینه مورد نظر است که بتوانید به سرعت با او مشورت کرده و راهنمایی لازم را دریافت کنید. 

به طور کلی شبکه هوشمند قادر است انواع مختلفی از سرویس‌های جدید را به مشتریان ارایه کند. 

انواع سرویس‌های شبکه هوشمند (IN)

  1. مکالمه رایگان: در این سرویس مشترک می‌پذیرد که هزینه مکالمات دریافتی به عهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاری و خدماتی که فعالیت آنان براساس دریافت سفارش از مشتریان است، می‌توانند از این سرویس بهره‌مند شوند.
    از دیگر مزایای این سرویس، اعمال کنترل و نظارت بر روی تعداد تماس‌ها است. شماره رایگان 10 رقمی است و با پیش شماره 900212 شروع می‌شود. گفتنی است از طریق موبایل و شهرستان نمی‌توان با این شماره‌ها تماس گرفت.
  2. شماره فراگیر: موسسه دارنده این سرویس، تنها یک شماره از شبکه هوشمند را به اطلاع مشتریان خود می‌رساند، ولی شبکه IN، ارتباط مشتری را با شعبه‌ای از شرکت که نزدیک‌ترین فاصله را با او دارد، برقرار می‌کند. شماره فراگیر 8 رقمی است و با پیش‌شماره 8081 شروع می‌شود.همچنین از طریق موبایل و شهرستان نمی‌توان با این شماره تماس گرفت.
  3. مکالمه اعتباری: مشترک می‌تواند با خرید کارت اعتباری با مقاصد مختلف شهری، بین شهری و تلفن همراه تماس بگیرد. مشترک برای مکالمه باید کد دسترسی مندرج بر روی کارت، شماره کارت و رمز عبور خود را وارد کند تا با مقصد ارتباط برقرار کند.
  4. مشاوره تلفنی: مشترکین با پرداخت هزینه مشاوره از طریق این سرویس می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای متخصصان در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. امکان ارتباط با اینترنت در هر زمان بدون نیاز به تهیه کارت‌های مختلف و رمز عبور، دسترسی به اطلاعات و اخبار مربوط به سازمان‌ها نظیر هواشناسی، هواپیمایی، اخبار ورزشی از دیگر قابلیت‌های این سرویس است.
  5. پست صوتی: دارنده این سرویس، می‌تواند در زمانی که شرایط پاسخگویی را ندارد، مکالمات را بصورت پیام دریافت و در فرصت مناسب به پیام‌ها گوش دهد.
  6. انتقال شماره: مشترک با استفاده از این سرویس می‌تواند در صورتی که مکان جغرافیایی خود را تغییر داد و شماره تلفنش نیز به تبعه آن تغییر کرد، همه تماس‌های شماره قبلی خود را به سمت شماره تلفن جدید هدایت کند.
  7. شماره اختصاصی: مشترک این سرویس می‌تواند در هر لحظه و در هر مکان شماره تلفنی را به شبکه هوشمند معرفی کند. از طرفی با دریافت یک شماره از شبکه هوشمند مشابه تلفن همراه همواره در دسترس است. به عنوان مثال اشخاصی که دارای شماره تلفن‌های متعدد (محل کار، منزل و ...) هستند و یا کسانی که مکان ثابتی را در اختیار ندارند (مستاجرین، بازرگانان، دانشجویان و ...) عمده‌ترین کاربران این سرویس به شمار می‌آیند. این سرویس 8  رقمی است و با  پیش شماره 8080 شروع می‌شود.
  8. نظرسنجی تلفنی: با استفاده از این سرویس، سازمان‌های تجاری و موسسات عمومی می‌توانند از نظرهای مشتریان خود در زمینه خدمات ارایه شده آگاهی یابند. در این سرویس، تماس گیرنده انتخابش را بوسیله صدا یا صفحه کلید اعلام می‌کند. پیش بینی نتایج مسابقه‌های ورزشی، شرکت در مسابقه‌ها و سرگرمی‌های صدا و سیما، از کاربردهای دیگر سرویس نظرسنجی تلفنی می‌باشد.
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت گذاری سیم‌کارت تشخیص نوع رند اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
ایرانسل
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سامانتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آرین تل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آپتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید