دلیل ابهام موجود در ترافیک لحاظ شده برای پیام رسانهای داخلی ایرانسل چیست
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، پس از انتشار عکسها و خبرهای مختلف در شبکههای اجتماعی مبنی بر این که ایرانسل بخشی از دیتای مصرف شده کاربرانی که حتی پیام رسانهای داخلی ندارند را به ترافیک داخلی اختصاص داده است، ایرانسل با ارسال یک بیانیه رسمی برای رسانهها، توضیحاتی در همین رابطه منتشر کرده است.
ایرانسل در این نامه توضیح داد که با توجه به مصوبههای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تفکیک تعرفه اینترنت خارجی از اینترنت داخلی و پیامرسانهای داخلی، اپراتورها موظفند ترافیک خارجی را با تعرفه عادی، ترافیک وبسایتها و اپلیکیشنهای داخلی را با تعرفه یکدوم و ترافیک پیامرسانهای داخلی را با تعرفه یکسوم محاسبه کنند، اما به دلیل پیچیدگیِ امکان تفکیک "حجم مصرف شده خارجی"، "حجم مصرف شده از محتوای داخلی" و "حجم مصرف شده در پیامرسانهای داخلی"، ایرانسل تصمیم گرفت تا به منظور رعایت حقوق مشترکان، کمترین تعرفه در میان سه بخش ذکر شده که مربوط به "حجم مصرف شده در پیامرسانهای داخلی" (معادل یکسوم تعرفه خارجی) است را برای تمامی مصارف اینترنت مشترکان به صورت یکسان لحاظ کند.
گفتنی است در این بازه زمانی تغییری در محاسبه تعرفه خدمات اینترنتی که به صورت رایگان به مشترکان ارائه میشد، صورت نگرفته و این خدمات همچنان به صورت رایگان ارائه شده است.
همچنین ایرانسل با توجه به نگرانیهای آن دسته از مشترکانی که فارغ از این بازه زمانی، شاهد لحاظ شدن ترافیک در بخش پیامرسانهای داخلی اپلیکیشن "ایرانسل من" بدون استفاده از این پیامرسانها هستند، تصریح میکند:
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به صورت دورهای، آیپی (IP) وبسایتها یا اپلیکیشنهایی که پیامرسان داخلی محسوب شده و تعرفه آنها به صورت یک سوم محاسبه میشود را به اپراتورها ابلاغ میکند.
حجم ترافیک احتمالی مشاهده شده در بخش پیامرسانهای داخلی اپلیکیشن ایرانسل من، به دلیل بازدید از وبسایتها یا استفاده از اپلیکیشنهای با IPهای فوق است.
بر این اساس نه تنها افزایش هزینهای متوجه این دسته از مشترکان نیست؛ بلکه بخشی از مصرف اینترنت آنها با تعرفه یکسوم محاسبه میشود.