سیم کارتهای غیرفعال سلب امتیاز میشوند
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، مساله سلب امتیاز سیم کارتهای غیرفعال موضوع جدیدی نیست. در سال 92 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طرحی را به تصویب رسانید که براساس آن اپراتورها این اجازه را خواهند داشت تا سیم کارتهایی را که بیش از سه ماه غیرفعال هستند را از مشترکان سلب امتیاز و به افراد جدید واگذار کنند. به دلیل آنکه این قانون از ابتدا با مخالفتهای فراوانی روبرو بود، اپراتورها برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، قبل از سلب امتیاز سیم کارت، مشترکین را از این اقدام آگاه میساختند و بر خلاف این روزها، تنها سیم کارتهایی که بیش از 9 ماه غیرفعال بودند سلب مالکیت میشدند.
از آنجایی که هزینههای جاری شرکتهای ارتباطی از طریق برقراری تماس مشترکین تامین میشود، بنابراین باید روشی مناسب جهت ارائه هشدار به مشترکین خود در نظر بگیرند تا از ایجاد سوتفاهمهای احتمالی میان صاحب قبلی و صاحب فعلی خط جلوگیری شود. علاوه بر آن اپراتورها دلایلی همچون "عدم سواستفاده از سیم کارتهای غیرفعال و قدیمی" و "حمایت از ثروت ملی" را از دیگر عوامل سلب امتیاز سیم کارتهای اعتباری عنوان کردهاند که بسیاری از مشترکین به دلیل عدم اطلاع از آن، با مشکلات فراوانی روبرو شدهاند.
سلب امتیاز سیم کارتهای ایرانسل
شرکت ایرانسل در هنگام عرضه سیم کارت، قانون سلب امتیاز را به مشترکین خود متذکر میشود. در صورت روشن بودن سیم کارت پیامک هشدار در مورد زمان باقی مانده تا سلب امتیاز ارسال میکند و در صورت خاموش بودن سیم کارت، این وظیفه مشترک است که از مهلت باقی مانده تا سلب امتیاز سیم کارت اطلاع یابد. کاربران برای آگاهی یافتن از مهلت نیز کافیست با خدمات مشترکین ایرانسل تماس بگیرد.
سلب امتیاز سیم کارتهای همراه اول
رویه شرکت همراه اول نسبت به اپراتورهای دیگر برای سلب امتیاز خطوط اعتباری کمی متفاوت است. یعنی به این صورت که اگر از مهلت آخرین شارژ سیم کارت دو ماه بگذرد، سیمکارت همراه اول به حالت معلق درآمده و دو ماه بعد در صورت عدم فعالیتِ دوباره، سیمکارت به حالت غیرفعال در خواهد آمد.
مشکلات احتمالی پس از سلب امتیاز سیم کارت
فارغ از آنکه مصوبه مذکور در راستای سلب امتیاز خطوط غیرفعال اقدامی صحیح است یا خیر، اما باید در نظر داشت که گاهی اوقات این موضوع موجب ایجاد مشکلات متعددی برای مشترکین میشود. البته مشکل اصلی زمانی نمایان میشود که سیم کارتهای غیرفعال یکی پس از دیگری از چنگ مشترکین اولیه خارج و به مشترکین جدید با عنوان سیم کارت "بدون کارکرد" یا همان "صفر" فروخته میشود، که این کار حق مالکیت را نیز نقض میکند.
به عنوان مثال افرادی وجود دارند که از سیم کارتهای اعتباری برای برقراری ارتباط در شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. به این صورت که افراد با خریداری یک سیم کارت و وارد کردن شماره خط مذکور در برنامههایی مثل تلگرام یا واتساپ، حساب کاربری خود را فعال کرده و شروع به استفاده از آن میکنند، اما ممکن است در این حالت فرد در طول سه ماه حتی یک بار هم با خط مذکور تماس برقرار نکرده یا پیامکی ارسال نکند. اما هر روز از برنامه تلگرام نصب شده به واسطه این سیم کارت استفاده کند. سپس آنچه در روز نودویکم رخ میدهد، سلب امتیاز سیم کارت از سوی اپراتور و ارائه آن به یک مشترک دیگر است. در این صورت فرد خریدار به راحتی به حساب کاربری مشترک اول دسترسی خواهد داشت و مشکلات عدیدهای بروز خواهد کرد.
گاهی اوقات نیز برخی مشترکین به نمایندگیهای اپراتورها مراجعه میکنند و از این که سیم کارتی را به عنوان، سیم کارت صفر به آنها فروختهاند شکایت میکنند. به گفته برخی از آنها به محض روشن کردن سیم کارت با انبوهی از تماسها و پیامکها که برخی از آنها فحاشی و حتی تهدیدآمیز بوده است روبرو شدهاند.
جلوگیری از سلب امتیاز سیم کارت
نباید این را فراموش کنیم که به دلیل خلاء فرهنگی و انبار کردن سیم کارت از سوی برخی افراد جامعه در حالی که از سیم کارت خریداری شده استفادهای نمیکنند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را مجبور به تنظیم قانون سلب امتیاز مالکیت سیم کارت کرده است، که البته این موضوع موجب صدمات مالی و معنوی بسیاری از افراد شده است.
ناگفته نماند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند وقتی است راهکاری را در نظر گرفته تا از طریق آن، مشترکان از تعداد سیم کارتهایی که به نامشان ثبت شده است اطلاع یافته و در صورت مغایرت تعداد سیم کارت در اختیار با تعداد سیم کارت اعلامی، جهت جلوگیری از هرگونه سواستفاده مراتب را به اپراتورهای مورد نظر اطلاع دهند.