شبکههای اجتماعی خارجی برای فعالیت در ایران باید مجوز دریافت کنند
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، شورای عالی فضای مجازی مطابق با سیاستها و اقدامات ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی، شبکههای اجتماعی خارجی که در ایران فعال هستند را ملزم به دریافت مجوز کرد. سیاستها و اقدامات ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی با هدف فراگیری پیام رسانهای اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی خارجی از سمت مرکز ملی فضای مجازی به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد.
طبق جزئیات این مصوبه که توسط روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور به عنوان خروجی جلسات 36 تا 40 شورای عالی فضای مجازی منتشر شده، سیاستها و اقدامات مربوط با ساماندهی شبکههای پیام رسان اجتماعی در 2 ماده، 11 الزام و 7 تبصره، تعریف شده است.
طبق این مصوبه در صورتی که بیش از 50 درصد سهام پیام رسانی متعلق به شخص ایرانی بوده و میزبانی آن در داخل کشور انجام شده و امکان عملی شدن حاکمیت در آن وجود داشته باشد پیام رسان اجتماعی داخلی در نظر گرفته میشود.
از سیاستهای این مصوبه میتوان به حفظ و صیانت از هویت ملی و دینی، قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال مقررات و قوانین کشور، اعتماد سازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی، ذخیره سازی و پردازش داده های عظیم مرتبط با فعالیت شبکه های پیام رسان اجتماعی در داخل کشور و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آنها، گسترش و آسان شدن تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی براساس نیازمندیهای داخلی و ارزشهای ایرانی اسلامی و بسترسازی و حمایت از پیام رسانهای اجتماعی داخلی، اشاره کرد.