شناسای افرادی که پیامکهای تبلیغاتی مزاحم ارسال میکنند
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، پیگیری پیامکهای تبلیغاتی مزاحم موضوعی است که در طی چند ماه اخیر بسیار مورد بحث بوده است. تقریبا چند ماهی از شروع طرح مسدودسازی شمارههای ارسال کننده پیامکهای انبوه به مشترکان میگذرد و با توجه به این که مشترکین شمارههای مزاحم را به سامانههای 195 و 800 گزارش میدهند، آخرین بررسیها نشان میدهد که طی 5 ماه اخیر میزان ارسال پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته، کاهش یافته است.
حتی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در خصوص راهاندازی پیامکهای تبلیغاتی و راهاندازی سامانههای ثبت شکایت گفت: پیامکهای تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنلهای ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون ارسال این پیامکها از طریق شمارههای عادی افزایش یافته است. به همین دلیل به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسبوکارها که نیازمند بهرهگیری از این فضا هستند، بیابد.
با توجه به صحبتهای حسین فلاح جوشقانی در طی چند ماه اخیر حدودا 30 هزار سیم کارت مزاحم مسدود شدند. حتی برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی مزاحم برخی از سیم کارتها رفتارشناسی میشوند تا اگر به این نتیجه برسند که شمارهای قصد تبلیغات دارد حتی شمارههای شخصی، آنها را خواهند بست.
یکی از نکاتی که کابران باید بدانند این است که، اگر کسی با کد #800* دریافت پیامکهای تبلیغاتی خود را مسدود کند هیچگونه پیامک مزاحمی از سرشمارههای تبلیغاتی برای او ارسال نخواهد شد.
رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از دادههای شخصی
چند ماه قبل لایحه صیانت و حفاظت از دادههای شخصی با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد و هدف از این لایحه حمایت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی عنوان شده بود. اگرچه تصمیمهای زیادی برای جلوگیری از انتشار پیامکهای تبلیغاتی گرفته شد، اما از آنجایی که این روش تنها شیوه برای تبلیغات آسان و کم هزینه در برخی کسبوکارها محسوب میشود نمیتوان به طور کامل آن را ریشه کن کرد.
مسدودسازی سیم کارتهای بیهویت
طبق صحبتهای جوشقانی هیچکس به هیچ عنوان نمیتواند سیم کارت بدون هویت بگیرد یا بیش از 10 سیم کارت به نام خود داشته باشد. حتی برای جلوگیری از سواستفادههای احتمالی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم کارت بگیرد، برای همه شمارهها پیامکی ارسال میشود که سیم کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.
یکی از مشکلاتی که در راه مسدودسازی سیم کارتهای تبلیغاتی وجود دارد این است که به دلیل ارزان بودن سیم کارت در کشور پس از مسدود کردن برخی سیم کارتهای خاطی افراد اقدام به خریداری سیم کارت جدید میکنند.
راه حل جدید مقابله با پیامکهای تبلیغاتی: شناسایی افراد
با توجه به مطالب گفته شده شاید یکی از راههای کارساز، شناسایی افرادی است که سیم کارتهای تبلیغاتی به نام آنها ثبت شده است. از آنجایی که به گفته رگولاتوری، نمیتوان سیم کارتی را بدون هویت افراد ثبت کرد، لذا در صورتی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته یا تخلف دیگری از طرف شمارهای اتفاق بیفتد، میتوان با در نظر گرفتن هویت شخص، موضوع را پیگیری کرد و درنهایت به جای اینکه شمارههای مزاحم مسدود شوند که باز هم امکان جایگزین کردن خواهند داشت، افرادی که با این شمارهها پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته ارسال میکنند، شناسایی خواهند شد.