عدم جبران هزینه‌های مخابرات از طریق دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت

عدم جبران هزینه‌های مخابرات از طریق دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، مهندس مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: در آذرماه سال 1400 حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت که در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد به طور میانگین 14 هزار و 800 تومان بود، اما تا شهریورماه 1401 این رقم محقق نشد و نهایتا میانگین عدد ابلاغی برای دریافت از مشترک هر خط به 9000 تومان رسید، همچنین با اینکه هزینه‌ها در مناطق روستایی بیشتر از شهرها است اما در روستاها افزایشی نداشتیم.

هزینه نگهداری تلفن

مدیرعامل شرکت مخابرات در پیرامون اعمال حداقل هزینه نگهداری خط تلفن در سال گذشته، گفت: بررسی صورت‌های مالی در سال 1390 یعنی دو سال بعد از خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که شرکت مخابرات به یک شرکت بورسی تبدیل شده است و این صورت‌های مالی نیز توسط سازمان حسابرسی بررسی می‌شود که این صورت‌های مالی از مردم پنهان نیست.

همچنین وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: صورت‌های مالی باید توسط سازمان‌های حسابرسی معتبر انجام شده باشد و به طور واضح و شفاف در سایت کدال به نمایش گذاشته شود. در صورت‌های مالی سال 1390 شرکت مخابرات، در بخش تلفن ثابت 25 میلیون مشترک داشتیم و سالانه 2600 میلیارد تومان از این بابت درآمد کسب میشد، ناگفته نماند در سال 1390 حدود قیمت ارزی که برای تجهیزات استفاده می‌کردیم بین 1000 تا 2000 تومان بود.

مجید سلطانی، خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی سال 1400 که در کدال منتشر شده، درآمد شرکت مخابرات از بخش تلفن ثابت به 1400 میلیارد تومان رسید، یعنی طی 10 سال، با کاهش 1200 میلیارد تومانی درآمد مواجه شدیم و تعداد مشترکین ما نیز به 30 میلیون رسید. یعنی 5 میلیون مشترک به تعداد مشترکان ما اضافه شد. قیمت ارزی در سال 1400 تهیه می‌کردیم، حدود 30 هزار تومان بود و افزایشی نزدیک 25 تا 30 برابری در نرخ ارز برای خرید تجهیزات داشتیم. در همین دوران درآمدهای شرکت مخابرات با بحران مواجه شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در صحبت‌های خود، گفت: تعرفه‌های بخش مخابرات ثابت در این 10 سال هیچگونه افزایشی نداشته و همچنین در سال 94 و 95 موضوع ابلاغ همکدسازی را داشتیم که موجب کاهش درآمد ما شد. چیزی که باعث اختلاف دو عدد شد، بحث ابلاغ همکدسازی از طریق کاهش درآمد و حاصل نگهداشتن افزایش تعرفه‌های مخابرات توسط رگولاتوری بود.

وی، افزود: برخی اظهار می‌کنند که بخشی از این هزینه در بحث دیتا جبران شده که با نگاهی به صورت‌های مالی افزایشی بود اما اثر فاحشی بر درآمدهای شرکت مخابرات نداشته است. در طی این 10 سال هزینه‌ها به جز بحث ارز که ارزبری دارد، هزینه‌های نیروی انسانی هم رشد 13 برابری داشته است.

مهندس مجید سلطانی، اظهار کرد: ما شاهد ثابت ماندن درآمد‌ها همراه با افزایش هزینه‌ها هستیم که این امر موجب می‌شود تا شرکت با بحران مواجه شود و عمق این بحران به حدی بود که افزایش اخیر هم نتوانست این عمق را پر کند و همین امر باعث شده تا ما هم با مشکل موجه شویم.

بخشی از این هزینه‌ها در دولت جدید و با همکاری وزارت ارتباطات، جبران شد. نمی‌توان اسم افزایشی که داشتیم را تعرفه گذاشت، چون که تعرفه نرخ مکالمات است که هنوز ثابت است و عددی که تصویب شده به منظور حداقل نگهداری خط تلفن است.

مدیر عامل شرکت مخابرات گفت: بیشتر اپراتوهای دنیا بر اساس پالس و دقیقه کار نمی‌کنند و این نوع دریافت حداقل هزینه نگهداری استاندارد بین المللی است. شبکه تلفنی مشترک، چه استفاده کند چه استفاده نکند، این هزینه‌ها را به طور ثابت برای شرکت دارد. 10 هزار سوییچ شهری در کشور است که شبانه روزی باید کار کنند و شبکه آن‌ها باید به هم متصل شوند و مشترکین باید این هزینه را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مخابرات، گفت: به ما گفته شده برای دریافت این مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات، باید تعهد توسعه هم داشته باشید. عددی که در کمیسیون مصوب شد به طور میانگین 14 هزار و 800 هزار تومان در آذرماه 1400 بود و این میانگین تا شهریور 1401 عملی نشد. عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت می‌کنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به 9000 تومان رسانده است که باز هم اختلاف چشمگیری داریم. در روستاها هیچگونه افزایشی نداشته‌ایم با اینکه هزینه‌ها در مناطق روستایی بیشتر از شهرها است، اما ما طبق سیاست عمل کردیم.

مجید سلطانی، افزود: تعهد توسعه را پذیرفتیم برای اینکه همکاران ما در شرکت مخابرات ضرر نکنند و بتوانیم از منابع دیگر جبران کنیم. موضوع بازسازی شبکه انتقال برخی استان‌ها و افزایش تعداد پورت فیبرنوری طی دو سال تا پایان سال 1403 را پذیرفتیم و از ابتدای سال 1401 هم برنامه ریزی را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: اگر بخواهیم به طور واضح و شفاف و با عدد و ارقام صحبت کنیم، غیر از تعهدی که دادیم و بحث توسعه در این مرحله، هزینه‌های ما به نقطه سر به سر نرسیده است و نمی‌توانیم کار دیگری را انجام دهیم، امیدواریم طوری برنامه ریزی شود تا بتوانیم روند توسعه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم و این مشکل رفع شود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت گذاری سیم‌کارت تشخیص نوع رند اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
ایرانسل
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سامانتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آرین تل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
آپتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید