قدرت شبکههای اجتماعی در کاهش درآمد اپراتورها
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، روند رو به رشد استفاده کاربران تلفن همراه از شبکههای اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ و از این قبیل موجب کاهش درآمد اپراتورهای مختلف و شرکت مخابرات در این زمینه شده است. با روی کار آمدن شبکههای اجتماعی و سرویسهای مختلفی که بر روی گوشی تلفن همراه نصب میشوند، میزان مکالمات و ترافیک تلفن ثابت سیر نزولی داشته است که حاصل آن کاهش درآمد مخابرات میباشد.
اگرچه افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی در میان کاربران و سیر صعودی تعداد موبایلهای هوشمند موجود در بازار میتواند اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد اما به نوعی این موضوع زنگ خطری نیز برای اپراتورها به شمار میرود، که اولین بار کاهش چشمگیر تعداد پیامکهای ارسال شده نوروزی در سال 1393 خبر از این واقعیت مهم میداد.
در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران تله کام 2017 حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کاهش درآمد اپراتورهای مختلف به دلیل افزایش استفاده مردم از شبکههای اجتماعی خبر داد. این کاهش درآمد که در دو حوزه پیامک و مکالمه صورت گرفته است، در بخش پیامک با کاهش 4 درصدی از 7 به 3 و در بخش مکالمه با کاهش 5 درصدی از 17 به 12 رسیده است، همچنین در حال حاضر درآمد بخش مکالمه و صوت 40 درصد میباشد که این رقم در سال 1390 بیش از 51 درصد از کل درآمد بخش ارتباطات کشور بوده است. اما همان طور که پیشترنیزبه آن پرداختیم به دلیل افزایش استفاده مشترکین از شبکههای اجتماعی مصرف دیتا در کشورمان سیر صعودی داشته است که نتیجه آن افزایش 11 درصدی درآمد حاصل از بخش دیتا میباشد و این در حالی است که درآمد اپراتورها در سال 90 از حوزه دیتا، 4 درصد بوده است.
حسین فلاح جوشقانی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد تغییر در بستههای تعرفه اینترنت، میزان متوسط دسترسی هر کاربر به اینترنت را در داخل کشور برابر 6 گیگابایت اعلام کرد در حالی که این ارقام در کشورهای ترکیه و انگلستان به ترتیب برابر 66 و 32 گیگابایت میباشد، همچنین در بحث دیتای موبایل نیز میانگین مصرف در ایران 2.7 گیگابایت، ترکیه 2.8 و انگلستان 1.8 میباشد و این موضوع نشان دهنده این است که سرمایهگذاری در دنیا به سمت استفاده از شبکههای ثابت اینترنت پیش میرود.