نوعی بیماری به نام اعتیاد به بازیهای دیجیتال
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، در پی اتفاق نظر کارشناسان درخصوص خطر اعتیاد به بازیهای رایانهای، سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد که "اختلال بازیهای دیجیتال" را به عنوان بیماری به رسمیت خواهد شناخت. سازمان بهداشت جهانی که ویرایش جدید طبقهبندی بینالمللی بیماریها (در تابستان 1397 منتشر میشود) را برعهده دارد و برای آن از نظر متخصصین در سراسر دنیا استفاده میکند، در ویرایش یازدهم این طبقهبندی اعتیاد به بازیهای رایانهای را به عنوان نوعی بیماری در آن گنجانده است.
به گفته آقای یاسارویچ سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، تعریف این نوع اعتیاد عبارت است ازالگوی رفتاری مربوط به بازیهای دیجیتال یا ویدئویی که مشخصه آن ضعف اراده و اختیار و اولویت دادن زیاد به بازی در قیاس با فعالیتهای دیگر است. البته به حدی که بازی بر دیگر علائق فرد مقدم میشود.
با توجه به گفتههای یاسارویچ اختلال بازیهای دیجیتال مفهومی تقریبا جدید است و هنوز اطلاعات کافی در مورد این بیماری و همچنین عوامل انتشار آن در سطح جمعیتی به دست نیامده است، به همین دلیل دستوالعمل اولیه مربوط به بیماری اعتیاد به بازیهای دیجیتالی، میگوید برای اینکه چنین تشخیصی در افراد داده شود لازم است تا فرد حداقل یک سال اشتغال غیرعادی ذهنی به بازی داشته باشد. در این صورت است که این اختلال به عنوان رفتار اعتیادآور طبقهبندی خواهد شد.
گزارش شده که سازمان بهداشت جهانی به دلیل فشارهای بسیار شدید کشورهای آسیایی تصمیم گرفت تا این نوع اعتیاد را به رسمیت بشناسد.
در ابتدا چین از سال 2008 اعتیاد به اینترنت را به عنوان بیماری به رسمیت شناخت و از آن زمان به بعد اردوگاههای بازپروی برای نوجوانان معتاد به اینترنت راهاندازی کرد. در این اردوگاهها سعی میشود با سختگیری زیاد و فعالیت بدنی شدید، اعتیاد نوجوانان را ترک دهند. البته به روشهای این اردوگاهها هم از نظر انسانی و هم از نظر کارآمدی به شدت انتقاد شده است.
در کره جنوبی که داشتن موبایل برای شاگردان ابتدایی پدیدهای عادی است، از سال 2015 اردوگاه ترک اعتیاد برای نوجوانان راهاندازی شده و از سال 2011 قانونی موسوم به قانون سیندرلا وجود دارد که بازی آنلاین را از ساعت 12 شب تا شش صبح برای افراد زیر 16 سال ممنوع میکند. با این حال به نظر میرسد کسانی که خیلی مشتاق بازی هستند راهی برای دور زدن آن مییابند.