پیامکهای مزاحم اپراتورها ادامه دارند
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، موضوع پیامکهای مزاحم از جمله مسائلی است که به دلیل افزایش شکایتهای مردمی از طرف محمدجواد آذری جهرمی وزیر ازتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفت. در هفدهم مهرماه سال جاری وزیر ارتباطات از تصویب مصوبهای توسط کمیسیون تنظیم مقررات و راهاندازی سامانه 195 جهت ایجاد محدودیت برای پیامکهای تبلیغاتی که در ساعتهای نامناسب با محتویات غیرمجاز و دستهبندی نشده برای مردم ایجاد مزاحمت و ناراحتی میکنند خبر داد.
با توجه به گفتههای حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روزانه 200 تا 300 شکایت از پیامکهای تبلیغاتی اعلام میشود که بر اساس آخرین آمار حدود 20 هزار سرویس پیامکی به دلیل این شکایتها متوقف شدهاند.
با آن که اخیرا با خواست مردم سرشماره یکی از اپراتورها که با ارسال پیامکهای بی وقت موجب مزاحمت کاربران خود میشد متوقف شده است، اما ریشه پیامکهای مزاحم از طرف اپراتورها هنوز به طور کامل خشک نشده است.
علی رغم اینکه با آگاهی مشترکان از نحوه غیرفعال کردن پیامکهای تبلیغاتی، موج نارضایتیها از پیامهای وقت و بیوقت فروکش کرد اما پیامکهایی وجود دارند که حتی با بهکارگیری راههای غیرفعال کردن پیامکهای تبلیغاتی هم نمیشود از دریافت آنها جلوگیری کرد. پیامکهای که اگرچه محتوای غیراخلاقی ندارند که مشمول مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شوند و حتی بعضا با اهداف خیرخواهانه فرستاده میشوند، اما ارسال آنها بدون اجازه از مشترکان تخلف محسوب میشود
محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره پیامکهای تبلیغاتی گفته بود: این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر میکنند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای خود برسد. در واقع علاوه بر دریافت هزینه بابت برخی از پیامکها، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشترکین، مزاحمتها و صرف وقت برای مشاهده این پیامها از موارد اعتراضی بود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اگر برای ما محرز شود پیامکی تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر میکنیم، گفت: یکی از سرشمارههایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود که البته پیامکهای مناسبی را هم ارسال میکرد توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد، چرا که اپراتورها نباید در قالب پیامکهای ارسالی خود اطلاعرسانیهای خارج از حوزه خود داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پیامکهای ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار بگیرد و اپراتورها تنها باید در زمینه مسائل مرتبط با خط اشتراکی مشتریان خود اطلاعرسانی کنند.
در نهایت انتظار میرود مسدود کردن شمارههای شخصی و سرشمارههای اپراتوری که اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند موجب حفظ حقوق مصرفکنندگان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات شود و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.