کلاهبرداری 22 میلیاردی با پیامکهای تبلیغاتی
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، معضل پیامکهای تبلیغاتی و ارزشافزوده ناخواسته و در پی آن مزاحمتهایی که از طرف این پیامکها برای مشترکان ایجاد میشود، سابقهای چندین ساله دارد و با وجود اینکه بارها راهکارهایی برای ساماندهی و حل این مشکل از سوی مسئولان تعریف و اجرا شده، اما شواهد نشان میدهد که این موضوع هنوز ساماندهی نشده و مشکلات کماکان باقی است.
مشکلاتی همچون پیامکهای تبلیغاتی مزاحم و تلاش ناکام مشترکان برای لغو آنها، کارا نبودن پیامکهای اطلاعرسانی در پی درخواست لغو پیامکهای ناخواسته، هزینههای اضافی برای مشترکان از پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی و ارزش افزوده، دریافت پیامک تبلیغاتی از شمارههای شخصی و نیز دریافت پیامکهایی که از نظر فرهنگی مغایر با فرهنگ کشور است، از جمله دلایلی است که نشان میدهد آیین نامه "ساماندهی پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزشافزوده" که در سال 93 از طرف سه نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی به تصویب رسیده است، به طور کامل و درست به مرحله اجرا نرسیده است.
محمدجواد آذری جهرمی از ابتدای ورودش به وزارتخانه به عنوان وزیر ارتباطات به طرق مختلف مخالفت خود را با پیامکهای تبلیغاتی که موجب مزاحمت و آزار کاربران میشود اعلام کرد، و سرانجام چند روز قبل در صفحه توئیتر خود از بررسی پرونده کلاهبرداری پیامکی به ارزش 22 میلیارد تومان ظرف 5 ماه اخیر خبر داد.
آذری جهرمی در این پیام نوشته است: بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده به پایان رسید. برخی از شرکتهای ارزش افزوده در 5 ماه اخیر حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کردهاند. خواستهام تا وجوه اخاذی شده را ظرف 10 روز به مشترکین بازگردانند و پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال گردد.
پس از انتشار این خبر وزیر ارتباطات در مصاحبهای که ترتیب داده شده بود اعلام کرد بازگشت پول مردم در این پرونده آغاز شده است، همچنین علاوه بر کلاهبرداری 22 میلیاردی، وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش تعرفههای مکالمه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، گفت: ظاهرا این افزایش تعرفهها در چارچوب قانون بوده و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی و رسیدگی به موضوع است.