نحوه پیگیری مزاحم تلفنی ایرانسل/ همراه اول و تلفن ثابت
مزاحمت تلفنی، برای هر کسی پیش میآید؛ اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات روشهایی سریع برای پیگیری این موضوع فراهم کردهاند. شما باید براساس اپراتور تلفن همراه و شماره مزاحم، به نمایندگیهای مربوطه مراجعه کنید یا با شماره پشتیبانی آنها تماس بگیرید. در این مقاله روش شکایت و پیگیری مزاحم تلفنی ایرانسل/ همراه اول و ثابت را به شما میگوییم تا بهراحتی از شر این مزاحمتهای اذیتکننده راحت شوید.
بررسی روشهای پیگیری مزاحم تلفنی ایرانسل، همراه اول و تلفن ثابت در یک نگاه
روش پیگیری مزاحم تلفنی همراه اول، ایرانسل و تلفن ثابت با یکدیگر فرق میکنند؛ هر اپراتور و نهاد، قانونهای مخصوص بهخود را دارد و روشهای مختلفی پیش روی شما قرار میدهد. ازآنجاییکه قیمت سیم کارت همراه اول و ایرانسل بالاست، باید بهسرعت با استفاده از روشهای زیر مزاحم تلفنی خود را پیگیری کنید؛ در غیر این صورت مجبور میشوید خط گرانقیمت خود را برای همیشه خاموش کنید:
اپراتور | نحوه پیگیری مزاحم تلفنی |
ایرانسل | ۱. مراجعه به نمایندگی حقوقی ایرانسل ۲. تماس با پشتیبانی ۳. مراجعه به دادسرا ۴. پیگیری از طریق دفاتر حقوقی سایر اپراتورها در صورت غیرایرانسلی بودن شماره شما |
همراه اول | ۱. مراجعه به مراکز خدمات همراه اول ۲. تماس با پشتیبانی (۹۹۹۰ یا ۰۹۹۹۰) ۳. ثبت شکایت در دادسرا |
تلفن ثابت | ۱. مراجعه به مخابرات ۲. ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ ۳. طرح شکایت در دادسرا |
شما باید براساس اپراتور تلفن همراه خود و شماره مزاحم، روش مناسب را برای پیگیری شکایت انتخاب کنید. هیچ راهی برای استعلام نام صاحب خط همراه اول و ایرانسل وجود ندارد؛ اپراتورها این اطلاعات خصوصی را در اختیار شما قرار نمیدهند. در ادامه، هر یک از روشهای پیگیری مزاحم تلفنی را بهطورکامل بررسی میکنیم.
نحوه شکایت و پیگیری مزاحم تلفنی ایرانسل
اگر خط ایرانسل دارید و شمارهای مکررا شما را اذیت میکند یا حتی پیامهای آزاردهنده میفرستد، با کمک راهکارهای قانونی که اپراتور ایرانسل پیش روی شما قرار میدهد، باید این موضوع را پیگیری کنید:
- مراجعه به نمایندگیهای حقوقی ایرانسل: اگر خط ایرانسل دارید و مزاحمت از شماره ایرانسل است، باید به یکی از نمایندگیهای حقوقی ایرانسل بروید. در این مرحله، باید فرم شکایت را پر کنید و امضا و اثر انگشت خود را نیز بزنید. پس از ثبت شکایت، شرکت ایرانسل پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
- ثبت شکایت در دادسرای کیفری: درصورتیکه ترجیح میدهید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید، باید به دادسرا مراجعه کنید. در این روش، دادخواستی شامل جزئیات کامل مزاحمت (مانند زمان و تاریخ و سایر اطلاعات ضروری) به دادسرا تحویل میدهید. پس از طی این مراحل، پرونده شما وارد روند قضایی میشود.
- مراجعه به دفاتر حقوقی اپراتور خود (در صورت غیرایرانسلی بودن شماره شما): اگر سیمکارت سایر اپراتورها را دارید، ولی شماره مزاحمتان ایرانسل است، باید به دفتر حقوقی اپراتور سیم کارت خودتان بروید. پس از ثبت شکایت، این دفاتر با ایرانسل همکاری میکنند و روند پیگیری را بهطورمشترک انجام میدهند تا مشکل شما حل شود.
- تماس با پشتیبانی ایرانسل: برای پیگیری مزاحم تلفنی کافی است از خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان ایرانسل شما را راهنمایی میکنند.
توجه کنید که تنها راه پیگیری مزاحمت تلفنی، ۴ روش گفته شده بالا است و هیچ راه آنلاین و غیرحضوری مثل مراجعه به سایت یا اپلیکیشن ایرانسل من برای این کار وجود ندارد. مزاحمت تلفنی جرم شناخته میشود و مجازات آن یک تا شش ماه حبس است. اگر این مزاحمت همراه با تهدید، توهین یا افترا باشد، مجازاتها شدیدتر میشوند. در صورت ثبت شکایت در دادسرا، مراجع قانونی شماره مزاحم را ردیابی میکنند و برای او اخطاریه میفرستند. سپس در صورت اثبات مزاحمت، شما میتوانید برای جبران ضرر و زیان ناشی از آن نیز درخواست دهید.
پیگیری مزاحم تلفنی همراه اول؛ تماس با پشتیبانی یا شکایت به دادسرا
اگر سیم کارت شما یا مزاحمتان همراه اول است، باید با استفاده از روشهای زیر برای پیگیری اقدام کنید:
- مراجعه به مراکز خدمات همراه اول: با مراجعه به یکی از مراکز خدماتی همراه اول شکایت خود را ثبت کنید. در این مراکز، فرم مخصوص شکایت در اختیار شما قرار میگیرد، باید آن را تکمیل کنید و همراه با کارت شناسایی معتبر (مانند کارت ملی یا گواهینامه) به مرکز ارائه دهید.
- تماس با پشتیبانی همراه اول: یکی از سریعترین راهها برای پیگیری مزاحم تلفنی همراه اول، تماس با شمارههای ۹۹۹۰ (از طریق سیمکارت همراه اول) و ۰۹۹۹۰ (از طریق تلفن ثابت) است. پس از تماس با پشتيبانی همراه اول، کارشناسان مراحل پیگیری و شکایت را توضیح میدهند.
- طرح شکایت در دادسرای کیفری: اگر هیچ کدام از دو روش قبلی کارساز نبود و مزاحمتها همچنان ادامه داشت، به دادسرای کیفری شکایت کنید. در این مرحله، دادخواستی شامل همه جزئیات مزاحمت (زمان، نوع تماسها و پیامها) آماده کنید و به دادسرا تحویل بدهید.
طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، ایجاد مزاحمت تلفنی بهصورت عمدی، جرم محسوب میشود؛ بنابراین اگر مزاحم تلفنی دارید، باید حتما از روشهای گفتهشده بالا، آن را پیگیری کنید.
پیگیری مزاحم تلفنی ثابت؛ از طریق مراجعه به مخابرات و دادسرا
مزاحمتهای تلفنی فقط مخصوص موبایل نیست، بلکه برای خط ثابت هم اتفاق میافتد. برای پیگیری مزاحم تلفنی ثابت باید از روشهای زیر اقدام کنید:
- مراجعه به مخابرات: اگر خط تلفن ثابت شما موردمزاحمت قرار میگیرد، در اولین گام باید به مخابرات بروید و شکایت کنید. مخابرات پس از شکایت شما، شماره موردنظر را بررسی میکند و در صورت اثبات مزاحمت، برای مالک خط اخطار میفرستد.
- ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵: سامانه ۱۹۵ برای رسیدگی به تخلفات و شکایات مرتبط با خطوط تلفن ثابت طراحی شده است. کافی است با این شماره تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت کنید تا کارشناسان مربوطه موضوع را بررسی کنند.
- طرح شکایت در دادسرای کیفری: اگر مزاحمتها تهدیدآمیز و خطرناک بود، باید به دادسرای کیفری مراجعه و شکایت کنید. دادسرا با استعلام از مخابرات، مالک خط را شناسایی و موضوع را پیگیری میکند.
اگر مزاحمتها برای شما اذیتکننده شده است، خط تلفن ثابت خود را قطع کنید و در مدت زمان پیگیری، یک خط قسطی 912 و سایر پیش شمارهها بخرید.
اگر پیگیری مزاحم تلفنی بینتیجه ماند، از رند خط جدید بخرید
مزاحمت تلفنی مشکلی است که برای هر کسی پیش میآید، اما با روشهای متعددی که برای پیگیری این مشکل به شما گفتیم، بهراحتی از مزاحم تلفنی خود شکایت میکنید. روشهایی مثل مراجعه به مراکز اپراتورها، تماس با پشتیبانی یا شکایت در دادسرا اولین اقدامات ضروری برای پیگیری مزاحم تلفنی هستند.
البته باید درنظر داشته باشید که این فرایند کمی زمانبر است. پیشنهاد میکنیم در این مدت، خطی جدید تهیه کنید. برای مشاهده قیمت سیم کارت و خرید خط جدید همین حالا به صفحه اصلی سایت رند بروید. در این سایت فروشندگان معتبر از سراسر کشور شمارههای خاص و منحصربهفرد خود را برای فروش قرار دادهاند. از میان طیف گستردهای از شمارهها میتوانید، خط جدید و مناسب خودتان را پیدا کرده و بخرید.