راهاندازی بستههای اینترنت بدون امکان دسترسی به اینستاگرام
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند و به نقل از سید جمال هادیان، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات، با توجه به نامهای که از طرف وزارت ارتباطات رسیده است طرحی جدید در دستور کار قرار گرفته است که سرویس دهندههای اینترنت را مجاب میکند تا برخی از بستههای اینترنتی خود را بدون امکان دسترسی به اینستاگرام ارائه کنند.
پس از فیلتر تلگرام برخی افراد با دلایل متفاوت خواهان فیلتر اینستاگرام شدند. با آنکه تا به حال فیلتر شدن اینستاگرام به طور مستقیم محقق نشده است، به نظر میرسد این بار مسوولین از روشهای عجیبی همچون ارائه بستههای اینترنتی بدون امکان دسترسی به اینستاگرام استفاده کردهاند.
چند وقتی است که در فضای مجازی نامهای با مضمون " با عنایت به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی-ایرانی، حفاظت از حریم خانوادهها و حمایت از محتوای داخلی، مقتضی است با قید فوریت ترتیبی اتخاذ نمائید تا بستهها و طرحهای فروش اینترنت، بدون ابمکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام تهیه و در لیست بستههای فروش آن شرکت قرار گیرد." دست به دست میشود که باعث تعجب بسیاری از کاربران شده است.
تا آنکه هادیان رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات برای روشن کردن این موضوع در توییتر خود نوشت:
"این نامه محرمانگی ندارد و به صادر کننده تذکر داده شده. ماجرا به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی بازمیگردد.ارتباطی با فیلتر هم ندارد. خواستهاند که این امکان فراهم گردد تا اگر خانوادهای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهد، امکانش فراهم باشد"
از برخی جهات میتواند این تصمیم خوب باشد. زیرا کسانی که علاقهای به استفاده از اینستاگرام ندارند میتوانند از سرویسهای اینترنتی خاصی که برای این منظور در نظر گرفته میشود استفاده کنند، اما از آنجایی که منابع مختلف در روزها و هفتههای اخیر به اصرار برخی از مسوولین همچون جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به فیلتر شدن اینستاگرام اشاره دارد و محدود کردن دسترسی به اینستاگرام به اشکال گوناگون حتی به غیر از فیلتر شدن آن در حال بررسی است، این قانون جدید موجب نگرانی برخی از کاربران اینستاگرام شده است. البته آنچه که میتواند کاربران را مجاب کند تا این بستهها را انتخاب کنند مدیریت قیمت و کاهش هزینه بستهها میباشد.
بنظر میرسد اگر در خصوص قیمتگذاری این بستهها، سیاست درستی پیش گرفته شود، تاثیر آن نسبت به فیلترینگ مستقیم بسیار بیشتر باشد و در نتیجه خود کاربران علاقهای نسبت به استفاده از سرویسهای این چنینی را نداشته باشند. به هر حال باید برای بررسی کارایی این روش میزان استقبال از این بستههای جدید را مورد پایش قرار داد.