سامانه نام دامنه یا DNS چیست؟ معرفی ساده و کاربردی

سامانه نام دامنه یا DNS چیست؟ معرفی ساده و کاربردی

dns مخفف چیست؟ دی ان اس مخفف Domain Name System و به معنی سیستم نام دامنه است که کار آن تبدیل دامنه به اعداد قابل پردازش برای رایانه‌ها است. زبان برقراری ارتباط همه کامپیوترها با یکدیگر اعداد است. درواقع کامپیوترها و سرورهای اینترنت از طریق اعداد یا همان IP یکدیگر را شناسایی می‌کنند. در این مقاله تعریف dns را به‌طور جامع شرح می‌دهیم.

DNS و کاربرد سامانه نام دامنه؛ انتقال کاربران به سایت موردنظر

dns چیه؟ هنگامی که نام دامنه وب‌سایت را در قسمت آدرس بار مرورگر وارد می‌کنید، DNS، آی پی سایت را شناسایی کرده و شما را به وب‌سایت موردنظر متصل می‌کند. سیستم نام دامنه درواقع با دریافت IP سایت، کاربران را به دامنه وب‌سایت مورد نظرشان منتقل می‌کند. به‌عنوان مثال، فرض کنید از رستوران غذایی سفارش داده‌اید، پیک کد سفارش شما را به رستوران داده و غذا را به دست‌تان می‌رساند. درواقع دی ان اس مانند پیک تحویل عمل می‌کند. هنگام ساختن سایت، برای ثبت کردن دامنه رایگان یا غیررایگان آن، باید نامی را برای وب‌سایت انتخاب کنید؛ دراینجا وظیفه دی ان اس تبدیل این نام به IP است تا توسط اینترنت شناسایی شود.

وظیفه DNS Server؛ ثبت داده‌های همه دامنه‌ها

دی ان اس سرور به سیستمی می‌گویند که اسم دامنه را به IP (اعداد) تبدیل می‌کند تا توسط رایانه‌ها قابل پردازش باشد. درواقع برای اینکه یک دامنه بتواند به سایت مورد نظر کاربر وارد شود، وجود DNS Server لازم است. درنتیجه وظیفه سرور دی ان اس، ارائه داده‌های مرتبط با دامنه‌ها است. ‌به‌عنوان مثال اگر قصد راه‌اندازی وب‌سایت را داشته باشید، شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ که یکی از خدماتش خرید و فروش دامنه است، نام دامنه موردنظرتان را وارد سرور سامانه دی ان اس می‌کند تا نام موردنظر دامنه سایت در DNS Server قرار بگیرد؛ نتیجه اینکه اسم دامنه سایت شما همراه با اسم دامنه سایت‌های دیگر در کل اینترنت مطابق و هماهنگ می‌شود. درواقع سرور‌ DNS مانند یک دفترچه تلفن عمل می‌کند و اطلاعات نام همه دامنه‌ها در آن‌جا ثبت می‌شود.

ثبت داده‌های همه دامنه‌ها؛ وظیفه دی ان اس سرور

انواع سرور DNS؛ معتبر، بازگشتی، سرور ریشه و TLD

دی ان اس‌ها انواع مختلفی از سرورها را دارند اما ۴ نوع DNS معتبر، بازگشتی، سرور دی ان اس ریشه، سرور TLD وجود دارد. سرور دی ان اس معتبر بخش بزرگی از استفاده ما از فضای اینترنت است. سرور سیستم نام دامنه معتبر درواقع کامپیوترها را به نام دامنه موردنظرشان هدایت می‌کند؛ نام دامنه‌ها می‌تواند، پسوندهای متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان مثال پسوند سایت های دانشگاهی با پسوندهای تجاری متفاوت است. سرورهای معتبر، داده‌ها را به به سرور محلی هدایت می‌کند. در بسیاری از موارد افراد به جای اینکه به سرور دی ان اس معتبر درخواست بفرستند به سرور DNS بازگشتی متصل می‌شوند. سرورهای بازگشتی به‌عنوان واسطه عمل کرده و داده‌های Domain Name System را برای افراد دریافت می‌کنند. 

سرور ریشه (Root Name Server) شبیه یک بانک مرجع است، این سرور داده‌های قدیمی را در خود ثبت نمی‌کند، اما کاربر را راهنمایی می‌کند که کجا اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کند. سرور TLD مسئول ثبت و مدیریت داده‌ها دامنه‌هایی است که از دامنه TLD استفاده می‌کنند. TLD در آخر نام بعضی از دامنه‌ها است مانند com. 

انواع سرور DNS؛ معتبر، بازگشتی، سرور ریشه و TLD

دی ان اس چطور کار می‌کند؟

هر دفعه که از وب‌سایتی بازدید می‌کنید، مرورگر شما یک‌سری مراحل را برای تبدیل کردن آدرس سایت به IP انجام می‌دهد. درواقع آی‌پی کدی است که دستگاه را در بستر اینترنت شناسایی می‌کند؛ زیرا زبان شناسایی داده‌ها توسط کامپیوتر آی پی یا اعداد است. برای توضیح بیشتر درباره سوال «dns چیه؟» می‌گوییم؛ دی ان اس مانند دفترچه راهنما تلفن است که دامنه‌ها را به اعدادی تبدیل می‌کند تا برای کامپیوترها قابل پردازش باشد. هنگام جستجو مطلب در اینترنت، همه اطلاعات درخواستی شما برای یک دیتابیس (مجموعه‌ای از داده‌ها که روی سیستم ذخیره شده است) ارسال می‌شود؛ پس از پیدا کردن پاسخ توسط دیتابیس، جواب برای شما نشان داده می‌شود. در ادامه نحوه کار کردن DNS را به‌صورت گام‌به‌گام شرح داده‌ایم:

  • درخواست کاربرد به سرور دی ان اس بازگشتی ارسال می‌شود؛ این سرور با ‌دی ان اس‌های ست شده ارتباط برقرار می‌کند تا IP موردنظر را پیدا کند. این سرور برای پیدا کردن آی پی کوئری‌ها را به ۳سرور دیگر می‌فرستد.
  •  در گام دوم سرور ریشه dns root zone را از روی همان منطقه دی ان اس پیدا می‌کند. سپس لیستی از سرورهای معتبر مطابق با دامنه TLD در یافتن آدرس آی‌پی کمک می‌کند.
  • درمرحله سوم سرور TDL وظیفه نگه‌داری از IP مربوط به دامنه TLD را برعهده دارد و آپی موجود را ارسال می‌کند.
  • در گام چهارم آدرس IP نهایی می‌شود. در مرحله چهارم یک سرور اصلی و یک سرور پشتیبان وجود دارد. درصورت خرابی از سرور ثانوی برای برگرداندن IP استفاده می‌شود.

هر سایتی می‌تواند چندین آدرس IP داشته باشند که با یک نام دامنه مشخص، مطابقت دارند؛ به‌عنوان مثال پسوند دامنه های اینترنتی کشورها می‌تواند چندین آدرس آی‌ پی داشته باشد. سرورهای Domain Name System نام دامنه‌ها را با آدرس‌های IP مطابقت می‌دهند. در این مرحله کامپیوتر با سرور دی ان اس ارتباط برقرار می‌کند و آدرس آی پی مرتبط با نام دامنه را دریافت می‌کند. درصورتی‌که شما قبلا به سایتی مراجعه کرده باشید،سیستم شما پاسخ‌های سیستم نام دامنه را در حافظه پنهان (Cache) خود دارد. درنتیجه وقتی برای اولین بار آدرس دامنه‌ای را سرچ می‌کند سیستم شما آدرس IP مرتبط با دامنه را ذخیره می‌کند.

انتفال کاربران به سایت؛ کاربرد DNS

چگونه DNS را تغییر دهیم؟

اگر خرید دامنه com یا سایر دامنه‌ها و هاست را از دو شرکت متفاوت انجام داده‌اید، باید دی ان اس را براساس سرویس ارائه‌دهنده میزبانی وب تغییر دهید تا امکان استفاده از آن وجود داشته باشد. برای تغییر تنظیمات Domain Name System روی Setting کلیک کرده و وارد بخش Network & Internet a شوید. در مرحله بعد اتصال شبکه موردنظر را انتخاب کرده و گزینه Ip Setting را انتخاب کنید. درنهایت با کلیک روی Edit، گزینه Manual را انتخاب کنید. سپس یکی از گزینه‌های IPv4 یا IPv6 را براساس نوع DNS انتخاب کنید. درون کادر preferred DNS آی پی آدرس سرور DNS اصلی و در داخل کادر Alternate DNS آدرس دوم را وارد کنید. درنهایت گزینه Ok را بزنید.

علت خطای DNS؛ ناپایدار بودن سرعت اینترنت

خطای dns چیست؟ برخی از مواقع پس از وارد کردن نام دامنه در قسمت آدرس بار مرورگر ممکن است با پیام «DNS Server Isn't Responding» مواجه شوید. این پیام به این معنی بوده که سرور دی ان اس نتیجه‌ را به دست شما نرسانده است. این اختلال ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد، در ادامه به بررسی این دلایل پرداخته‌ایم:

  • ناپایدار بودن یا ضعیف بودن اینترنت
  • مسدود شدن سایت به دلایل امنیتی
  • بسته شدن سایت توسط فایروال
  • اشکال در تنظیمات سیستم نام دامنه

درصورتی‌‌که مشکل رفع نشد با شرکت هاستینگی که خدمات را از آن دریافت کرده‌اید، تماس بگیرید. 

ضعیف بودن سرعت اینترنت؛ علت خطا سامانه نام دامنه

DNS ؛ انتقال کاربران به‌وب‌سایت

سیستم نام دامنه با شناسایی IP سایت، کاربران را به دامنه سایت موردنظرشان منتقل می‌کند. درواقع دی ان اس مانند دفترچه تلفنی است که نام دامنه را به اعداد تبدیل کرده تا برای رایانه‌ها قابل پردازش باشد. اگر دامنه و هاست را از شرکت‌های متفاوتی تهیه کرده‌اید، امکان تغییر DNS به واسطه شرکت هاستینگ وجود دارد. چنانچه تجربه‌ای درباره تغییر سیستم نام دامنه داشته‌اید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید