مشکلاتی که با تغییرات گوگل مپ برای کسب و کارها به وجود آمده است
به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، از 19 خرداد ماه بسیاری افراد پس از باز کردن گوگل مپس، با پیغام "مشکلی پیش آمده است. این صفحه، گوگل مپس را درست بارگذاری نکرد. برای اطلاع از جزئیات فنی، کنسول جاوا اسکریپت را مشاهده کنید." روبرو شدند.
این خبر برای بسیاری از کسب و کارها همچون تاکسیهای آنلاین، سایتها و کانالهای پذیرنده آگهی مسکن اتفاق چندان جالبی نبوده است، زیرا در حال حاضر عملاً ارتباط سایتهای ایرانی با دامنه IR که از API سرویس گوگل مپ استفاده میکردند توسط گوگل قطع شد.
گفته میشود گوگل سیزدهم اردیبهشت ماه (سوم ماه می) با ارسال یک ایمیل رسمی به ایران از سیاست جدید خود و آپدیت جدید API خبر داده بود. با توجه به این ایمیل تمامی توسعه دهندگان از تاریخ 21 خرداد ماه سال جاری (11 ژوئن) برای دسترسی مجاز به API های گوگل مپس باید بیلینگ اکانت یا کردیت کارت (کارت اعتباری بینالمللی) داشته باشند.
جایگزینی نقشههای ایرانی به جای گوگل مپس
با توجه به تغییراتی که در گوگل مپ به وجود آمده است، قیمت سرویس مپ برای کسب و کارها 1400 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت برای تمامی کسب وکارهای جهان است. تا پیش از این، کسب وکارها میتوانستند تا 750 هزار درخواست نقشه را در سرویسشان به شکل رایگان در اختیار کاربر خود قرار دهند، اما اکنون بر اساس آنچه در اسناد جدید این شرکت مشاهده میشود، این رقم به شکل ماهانه به 25 هزار درخواست کاهش پیدا کرده است.
پس از این تغییرات گوگل مپ، یکی از راههایی که معقول به نظر میرسد استفاده از نقشه بومی است. هرچند علیرضا یاری دبیر شورای راهبری از نیمه دوم سال 95 عنوان کرده بود: نقشه بومی که در برخی موارد حتی سرویس گوگل را نیز پشت سر میگذارد در حال آمادهسازی است، اما تا به امروز خبری از این نقشه نیست.
دو شرکت بزرگی که در حال حاضر میدانیم مشغول توسعه یک نقشه بومیاند، اسنپ و کافه بازار هستند. اما معلوم نیست که این شرکتها مایل هستند محصول خود را در اختیار کسب وکارهای کوچکتر هم قرار دهند تا مشکل تحریم برای کسب وکارهای کوچک نیز حل شود؟ حسین مرادقلی، مدیر ارشد فناوری اسنپ در پاسخ به این سوال میگوید: این موضوع جز برنامههای کوتاه مدت اسنپ نیست و در آینده در این باره تصمیمگیری خواهد شد. از سوی دیگر امیر حقیقت، مدیر روابط عمومی کافه بازار نیز در پاسخ به این پرسش میگوید: در حال حاضر هنوز مشخص نیست که این نقشه به شکل B2C ارائه شود یا B2B.
محسن طالب، مدیرعامل سیدار مپ که یکی از کاملترین نقشههای بومی را به شکل خصوصی توسعه داده است و آن را در اختیار کسب وکارهای داخلی قرار میدهد یکی از مشکلات توسعه نقشههای داخلی را نبود اطلاعات کافی عنوان میکند. وی توضیح داد: اطلاعات سیستمهای جغرافیایی که به GIS معروف است، دیتاهای گرانی در جهان هستند چون برای تولید آنها باید هزینه و زمان زیادی صرف شود. برای داشتن جدیدترین نقشهها از هر شهر، هم نیاز به تصاویر ماهوارهای آن دارید و هم باید به شکل میدانی به مناطق مراجعه کرده و از تغییرات با خبر شوید. در ایران به دلیل کمبود شفافیت اطلاعات، شهرداریها اطلاعات جغرافیایی را منتشر نمیکنند. در بهترین حالت میتوانیم با شهرداری استان تهران همکاری کنیم و با شهرداریهای سایر شهرها با همین مشکل مواجه میشویم. در نتیجه اتحاد جامعی برای کل ایران وجود ندارد.
با قطع گوگل مپ اپراتورهای کشور نیز با مشکل روبرو شدند
به نظر میرسد قطع شدن گوگل مپ برای همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز مشکلساز شده است. با توجه به آخرین خبرها این اقدام از سوی گوگل، باعث از دسترس خارج شدن نقشه اپراتورهای اول و دوم ارتباطی در نواحی تحت پوشش اینترنت ثابت و سیار شده است و مشترکان عملا از روی سایت این دو اپراتور قادر به چک کردن نواحی تحت پوششان نیستند، زمانی هم که با مراکز پشتیبانی آنها تماس گرفته میشود، آدرس دقیق محل مورد نظر مشترک را میپرسند و کارشناسان پشت خط تلفن اقدام به بررسی میزان پوشش در نقاط مذکور میکنند.
تنها نقشه نواحی تحت پوشش اپراتور سوم تلفن همراه در دسترس و مبتنی بر OSM است که چندان دقیق به نظر نمیرسد.
گفتنی است ابزار OSM یا OpenStreetMap برای ایجاد و به اشتراکگذاری اطلاعات نقشه است و هر شخصی میتواند در OSM مشارکت کند. یعنی در طول روز هزاران نفر میتوانند به این نقشه اطلاعات اضافه کنند.